Dagens lucka: 8

DAGENS BOK


Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Visst, den här boken är lite seg i vissa partier och jag håller med om att man hade kunnat korta ner den ungefär 100 sidor, men åh vad jag njöt när jag läste den här boken! Allan ska fylla 100 år och ålderdomshemmet han bor på har planerat ett stort kalas för honom. För att få slippa detta kliver han ut genom fönstret och rymmer. På stadens station får han i uppdrag att vakta en väska, vilken han tar med sig på bussen när bussen kommer och ägaren inte kommit tillbaka. Detta gör att både tjuvar och poliserna jagar honom. På sitt äventyr lär han känna en rad udda typer som han fortsätter sin rymning med. Parallellt får vi som läsare ta del av allt det som Allan råkat ut för under sin livstid och alla han har träffat. Han träffar på både presidenter och premiärministrar och andra viktiga personer och påverkar vissa av dem på ett sätt som påverkar hela världen. Det är just dessa politiska berättelser som kan kännas en aning långa emellanåt, men boken är så underhållande och intressant så det spelar ingen roll. Så fort jag läst boken så sa jag, "det måste komma en film på den här boken", och nu är det ju bestämt att så är fallet. Har länge gått och undrat vem som skulle tänkas spela Allan och jag tyckte att det bara fanns en person som jag kunde se i den rollen nämligen Per Oscarsson. Bara någon dag efter jag sagt detta så fick jag höra att han tragiskt hade gått bort! Nu är det bestämt att det blir Robert Gustavsson som gör rollen som Allan istället, vilket kommer bli...intressant.
DAGENS FILM


Benjamin Buttons otroliga liv

Det är synd att den här filmen är så otroligt lång, annars hade jag sett den mycket oftare! Precis som framgår av trailern så föds Benjamin Button (Brad Pitt) som en gammal man. Han är lika rynkig och lider av samma sjukdomar som en äldre man, och klarar inte av att gå under sin barndom utan får sitta i rullstol. Men ju äldre han blir, ju yngre blir hans kropp. Benjamin Button lär känna Daisy, barnbarnet till en av männen på ålderdomshemmet och deras relation har stor betydelse under hela hans liv. Jag blev så otroligt fascinerad av den här filmen när jag såg den första gången bara för att den är så annorlunda. Baklänges åldrande är inte direkt normalt, men det finns så mycket mer bakom det, hur mycket han "missar" eftersom han inte hänger med i de andras utveckling. Det är sorgligt på något sätt! Sen tycker jag att maskerna är så otroligt bra gjorda! De ser så äkta ut när de är gamla och jag kan inte begripa hur de kunde få Brad Pitt att se ut precis som han gjorde för 20 år sedan. Inte konstigt att filmen fick Oscars!
DAGENS ARTIST

Bethany Joy Galeotti - Halo

Den här låten är från min absoluta favoritserie One Tree Hill. Egentligen skulle den inte räknas in här på listan, men jag kunde inte låta bli. Speciellt inte idag. Det är nämligen så att när jag började titta på serien märkte jag direkt att Haley James Scott, som Bethany Jou Galeottis karaktär heter i serien, är precis som jag. Vi är lika till sättet och vi har samma värderingar, uppfattningar och tankar. Nu kommer snart 9:e och sista säsongen och detta har inte förändrats, det har snarare blivit ännu läskigare över hur lika vi är och vi tvingas uppleva mycket liknande situationer. Jag gråter så jag inte får luft i vissa avsnitt bara för att jag känner igen mig själv så mycket. Idag har jag varit väldigt stressad och oroat mig över ganska många saker, men jag får lite lugn och motivation när jag tänker på denna karaktär i serien som lyckas ta sig igenom alla tuffa situationer. Och jag som är lik henne kommer också klara det här tänker jag då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!