[geim]

Jag hade med mig flera böcker på kryssningen i förhoppning att kunna ligga på däck och sola och läsa varje dag. Tyvärr blev det inte så mycket jag hade tänkt mig och jag hann faktiskt bara läsa 1,5 böcker. Den enda jag faktiskt hann läsa ut var [geim] av Anders de la Motte. I boken får man följa två karaktärer: Henrik HP Pettersson och Rebecca Normén. Boken börjar med att HP sitter på pendeltåget när han hittar en mobiltelefon kvar på ett säte. Eftersom ägaren antagligen redan gått av tåget så tar HP telefonen. Helt plötsligt får han ett sms riktat till sig själv där avsändaren frågar om han vill spela ett spel. HP accepterar och får därefter en rad uppdrag att genomföra. Dessa uppdrag följs av andra via nätet och HP får poäng, som omvandlas till pengar, när han klarar uppdragen. Uppdragen blir allt svårare i takt med att de även blir värda mer och mer poäng. Viktigast för HP är nog ändå den cred han får från alla som följer honom på communityt på nätet. Efter ett tag går det kanske ändå för långt och frågan är vart HP tänker stanna. Den andra karaktären, Rebecca, arbetar som livvakt och hon är raka motsatsen till HP. Tidigt får man veta att hon är en mördare, något hennes kollegor inte vet något om och man får tidigt veta att det finns en koppling mellan henne och HP.
De första 50 sidorna var jag helt såld! Både språket och berättelsen kändes nytt för mig, även om jag läst väldigt mycket. Flera gånger tittade jag upp från boken och sa "shit vilken bra bok" till mitt resesällskap, jag var helt till mig! Efter knappt halva boken gick det tyvärr utför! Jag kan inte riktigt sätta ord på vad det var som hände som gjorde att jag inte gillade den lika mycket i andra halvan av boken, bara att betyget gled från en 5:a till en 3:a, alltså bara en okej bok. Tydligen ska det komma ytterligare två böcker och antagligen kommer jag läsa dem också, bara för att den här började så otroligt bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!