Jane Eyre

Igår kväll träffade jag Matilda och Emma för ett biobesök. Vi har pratat ett tag om att se Jane Eyre och nu blev det äntligen av! Jag har länge velat läsa boken, och efter igår längtar jag ännu mer efter det. Har varit inne på två Myrorna idag för att hitta den, men den fanns inte där. Jag får helt enkelt vänta lite och önska mig den i julklapp eller något.
För er som hört namnet, men inte vet vad filmen/boken handlar om, så är det lite kort att Jane Eyre blev ivägskickad till en skola för färäldralösa barn när hon var liten eftersom hennes faster inte ville ta hand om henne. Där får hon lära sig att hon är en lögnare och en dålig människa som ska straffas med aga, men hon får också en bra utbildning som hon får användning av senare i livet. Hon flyttar till Thornfield där hon får jobb som guvernant hos Mr Rochester. Hennes kärlek till honom växer tidigt fram, men det finns många hinder emellan dem.
Jag fastnade verkligen för filmen och Mia Wasikowska, som spelar Jane Eyre, kändes verklig klockren för rollen. Även om filmen är helt ny, så får man känslan av att den är gammal. Både miljöerna, kläderna och språket känns helt rätt. Detta är en film som jag inte hade så höga förväntningar på, men jag tyckte verkligen om den och kan absolut tänka mig att se den igen! Skulle gärna vilja se den tidigare versionen som gjordes till en mini-serie och som sagt, även läsa boken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!