Läst 2008

Inlägg hämtat från min andra blogg för att samla allt på ett ställe. Kommer nämligen med Q3 rapporten för min läsning detta år strax.

 

År 2008 började jag skriva ner vilka böcker jag har läst. Det året läste jag litteraturhistoria på lärarprogrammet i Linköping så det blev många klassiker det året. Tänkte nu i ett par inlägg presentera vad jag läst fram till idag. Dels för mig själv att ha den nerskrivet här i bloggen och dels för er för att kanske få något litet tips. Nedanför listan med alla titlar finns en sammanfattning för året.

 

Helena von Zweigbergk - Ur vulkanens mun

Selma Lagerlöf - Kejsarn av Portugallien

Émile Zola - Thérèse Raquin

Franz Kafka - Förvandlingen

Bertolt Brecht - Mor Courage och hennes barn

Moa Martinson - Mor gifter sig

Virginia Woolf - Mot fyren

Eyvind Johnson - Strändernas svall

Agnes von Krusenstjerna - Porten vid Johannes

August Strindberg - Ett drömspel

Anton Tjechov - Körsbärsträdgården

Émile Zola - Krogen

August Strindberg - Fröken Julie

Honoré de Balzac - Pappa Goriot

Gilgamesheposet

Martina Haag - I en annan del av Bromma

Johanna Thydell - Det fattas en tärning

John Grogan - Marley och jag

Philip Pullman - Den skarpa eggen

Hjalmar Söderberg - Doktor Glas

Carl Jonas Love Almqvist - Det går an

Annika Thor - En ö i havet

Mitch Albom - Fem personer du möter i himlen

Shakespeare - Hamlet

J. K. Rowling - Harry Potter och dödsrelikerna

Sheila O´Flanagan - Inte han!

Sara Kadefors - Sandor slash Ida

Fjodor Dostojevskij - Brott och straff

Voltaire - Candide

Frank Abagnale - Catch me if you can

Samuel Beckett - I väntan på Godot

 

Antal lästa: 31

Antal böcker på engelska: 0
Antal ungdomsböcker: 5
Antal novellsamlingar:
0
Antal faktaböcker: 0
Antal biografier: 1
Antal deckare: 0
Antal skräck: 0
Antal tyngre böcker: 1
Antal "klassiker": 20
Antal böcker med övernaturliga inslag: 6

Författarnationaliteter: Sverige 13, Frankrike 4,
England 4,
USA 3,
Ryssland 2,
Irland 2,
P
olen 1, Tyskland 1

Årets bästa: Marley och jag och John Grogan. Kanske inte bästa boken språkligt, men den träffade rakt in i hjärtat på mig och jag grät som ett litet barn när jag läste den. Har aldrig blivit så berörd av en bok!
Årets sämsta: Strändernas svall av Ejvind Johnson. Den enda bok någonsin jag inte klarat av att läsa klart!
Årets överraskning: Att det finns så många riktigt bra klassiker. Alla är inte alls tråkiga och sega. Gillade Krogen väldigt mycket, och Brott och straff var inte alls så tung som jag förväntat mig. Gillade den och kommer nog till och med läsa om den någon dag!
Årets besvikelse: Lite smått besviken på många böcker detta år. Nöjer mig med att skriva det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!