Rabarbersaft

Vet ni vad jag gjorde i torsdags kväll? Jo, rabarbersaft! I augusti klippte jag ner alla mina rabarber och gjorde 6-7 liter saft av dem för att de inte skulle bli förstörda. Trodde absolut inte att de skulle växa upp igen. Men det gjorde det! Hade fullt med rabarber i trädgården nu igen och när jag en morgon fick skrapa rutorna på bilen bestämde jag mig för att rädda dem innan det var för sent. De gick inte att hacka och frysa in för att ha till paj och liknande, men de gick jättebra att göra saft på. Det blev lika gott som vanligt och nu har jag ytterligare 3,5 liter saft i frysen!
Så här gör jag min rabarbersaft:
1. Skiva rabarber och citron, gärna 8 liter totalt. Jag brukar ha i 3-4 citroner.
2. Koka upp vatten och häll över rabarberna så att det täcker + lite extra.
Tillsätt ett paket vinsyra och låt stå i 24 h. Rör om ibland.
3. Sila först en gång i durkslag för att få bort alla stora bitar. Sila sedan en gång genom en saftsil. Tillsätt 7-8 dl socker per liter saft. Rör om ibland till allt socker har lösts upp (cirka 2 timmar).
4. Jag tillsätter inget konserveringsämne i min saft, vilket man kan göra för att förvara saften i fina flaskor. Men denna gången fyllde jag bara en massa burkar och satte in dem i frysen. Det är så underbart att hitta en burk med somrig saft på vintern och plocka fram den och njuta.

Kommentarer
Postat av: Tomtens Dotter

Oj vad gott det ser ut! Om du har tillgång till röda vinbär så blir det supergott att göra en kombisaft på rabarber/rödvinbär. Och fantastiskt att de kommer tillbaka.



Du frågade om jag hade nåt tips på nån bra skönlitterär bok som utspelar sig under julen? Det är tyvärr dåligt med det. Den enda som jag kommer på är Julfritt av John Grisham, men jag har inte läst den själv... Och av naturliga anledningar kan jag inte säga om den är bra eller dålig... (För att vara ärlig: under julen kan jag tycka att det är rätt trevligt att bläddra i gamla barnböcker om julen. Astrid Lindgren. Eller någon annan med massa fina bilder.)

2011-10-20 @ 23:29:30
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!