Rött

Har ju glömt att berätta om teatern jag var på för ca 2 veckor sedan. Min kompis Emma hörde av sig dagen innan och undrade om jag ville se Rött med Albin Flinkas och Etienne Glaser på Liljevalchs konsthall. Det skulle vara sista föreställningen och Emma tycker väldigt mycket om Flinkas och ville se den så självklart följde jag med, utan att veta någonting om pjäsen.
Pjäsen utspelar sig på slutet av 50-talet i målaren Mark Rothkos ateljé där den nya assistenten Ken precis har börjat jobba. Ken målar själv och har stor respekt för Rothko och lyssnar på allt han säger. Rothko har fått en beställning från en fin restaurang om att göra ett par tavlor dit. Rothko vet vad han vill och tycker och är väldigt öppen med det, något som Ken får svårt att acceptera ju längre tiden går. Ska han våga säga vad han själv tycker, och ska han våga visa sin egen tavla för Rothko?
Bild från Statsteaterns hemsida
Jag tycker att det är en fantastisk upplevelse att gå på teater och att biljetterna på Stadsteatern kostar mindre än de flesta biobiljetter gör det ännu bättre. Denna pjäs var som sagt inne på Liljevalch konsthall, vilket gjorde den väldigt speciell. Jag tycker det var en bra plats att ha det på, men många klagade på att ekot gjorde att de inte hörde något. De satt i och för sig längre bak än vad vi gjorde och var 30-40 år äldre än oss. Det var bara två skådespelare i pjäsen och de var otroligt duktiga! Själva pjäsen var sådär. Den första halvan var otroligt seg så jag höll på att somna, men sen tog den sig mot slutet och fick fram många bra poänger som var tänkvärda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!