Lite statistik för 2012

Innan jag går vidare in i 2013 tänkte jag ge ett sista inlägg om min läsning under 2012 och det är lite siffror.
 
Så här har min läsning under året sett ut. Flest lästa böcker var det i augusti och det var också då jag hade som mest semester. Mars var också en bra månad av någon anledning. Jag hoppas på ett ännu bättre 2013!
 
 
34 av de böcker jag läste var skrivna av kvinnor medan 20 böcker var skrivna av män. Jag läste också en bok som var skriven av en man och en kvinna. Även om det är betydligt fler kvinnor är det fler män än vad det varit tidigare år så jag är nöjd med denna fördelning. Men, jag har inte haft något mål av att ha en jämn fördelning mellan könen och kommer inte ha det framöver heller, det är mer intressant att se hur statistiken ser ut.
 
 
Något som jag själv blivit lite förvånad över är att jag har läst så stor del biblioteksböcker med tanke på alla olästa böcker jag har hemma i bokhyllan som jag bara längtar efter att läsa. Mycket av detta beror på utmaningar som pockettopplistan där jag varit lite osäker på vissa böcker och då hellre lånat dem. De senaste åren har jag enbart lånat kurslitteratur på biblioteket så det är en klar förbättring där.
 
 
Den övervägande delen av de böcker jag läste var skrivna av svenska författare. Därefter kom böcker från USA och England och övriga kom från olika länder.
 
 
Det sista jag tänkte visa var min fördelning av betyg där jag har delat ut flest 3:or och 4:or. Jag är lite förvånad över att det varit så många 1:or och 2:or som det ändå har varit. Även detta beror på alla de utmaningar jag försökt fullfölja då jag kanske inte valt alla böcker för att jag vill läsa dem utan för att jag borde läsa dem.
 
Sex stycken 5:or har jag delat ut under året:
Hungerspelen av Suzanne Collins
Twilight av Stephanie Meyer (som jag läste om för tredje eller fjärde gången)
Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sarah Ohlsson
Kommer aldrig mer igen av Hans koppel
Jellicoe Road av Melina Marchetta
Filmberätterskan av Hernan Rivera Letelier
 
Vissa av dem kommer jag inte ihåg som så fantastiska så här i efterhand och istället är det vissa böcker som jag "bara" gett en fyra som jag istället minns som fantastisk men jag vill behandla alla böcker lika och sätter betyget direkt efter jag läst ut den.
 
Nu känner jag mig redo att släppa 2012 och börja skriva om det nya året!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!