Det som tillhör mig


Originaltitel: Det som er mitt

Författare: Anne Holt

Land: Norge

Sidor: 380

År: 2001

 

 

Baksidestext:

I ett kallt källarrum någonstans i Norge sitter nioåriga Emelie inlåst. Hon vet inte var hon är eller vad hon gör där. Inte heller vem mannen är som kommer med mat och vatten.

 

Men instinktivt vet hon att hon måste vara snäll mot mannen. Annars kan det gå för henne som för Kim, pojken som var här men som försvann och aldrig kom tillbaka.

 

Under tiden sprider sig skräcken i hela Norge. Allt tyder på att kidnapparen noga valt ut sina offer. Men varför just Emelie och Kim? Två barn från olika delar av Oslo, från familjer som aldrig förut hört talas om varandra?

 

Yngvar Stubø, kommissarie vid norska rikskrim, står lika maktlös som alla andra. Men han beslutar sig för att pröva en annorlunda väg. Han söker upp Inger Johanne Vik, psykolog och jurist med ett förflutet inom amerikanska FBI.

 

Inger Johanne vill först inte hjälpa honom. Men när man hittar ett barnlik ändrar hon sig. Det är femårige Kim. Vid kroppen har mördaren lämnat ett meddelande: Du fick som du förtjänar.

 

Och i det kvava källarrummet har Emelie fått sällskap av ännu ett barn…

 

Omdöme:

Det är alltid lite extra läskigt att läsa deckare där det handlar om mord på barn. Barn och djur är alltid känsligt tycker jag. När jag började läsa denna bok tyckte jag att den var otroligt spännande och hade svårt att lägga ifrån mig den på kvällen för att sova.

 

Tyvärr så började jag lyssna på en ljudbok dagen därpå, Askungar av Kristina Ohlsson, som var väldigt lik denna bok. Även den handlar om barn som kidnappas av någon sjuk man och mördas. Att läsa två så snarlika böcker samtidigt var ingen höjdare då jag flera gånger blandade ihop dem. Jag måste också säga att den andra boken var snäppet bättre enligt mig, vilket gjorde att denna inte uppskattades lika mycket som den annars hade gjort.

 

Men boken är absolut läsvärd och jag kan förstå varför Anne Holt har blivit så hyllad för sina böcker!

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!