Sameland


 

Originaltitel: Sameland

Författare: Magne Hovden

Land: Norge                     

Sidor: 247

År: 2010

 

 

Baksidestext:

Welcome to Sameland! Live like a same!

 

Leif och Roy jobbar på posten i Kirkenes i Nordnorge. De är två riktiga ”losers” med lika stor förkärlek för potatischips och varmkorv som orealistiska drömmar om ett annat och mycket bättre liv.

 

En dag får de en lysande idé: varför inte skapa ett slags nordnorskt Disneyland? Men i stället för sagodjur, slott och prinsessor skulle de kunna visa upp renar, kåtor och samer och kalla stället Sameland och locka dit massor av täta, japanska turister.

 

Övertygande om det genialiska i sin idé sätter de glada i hågen igång med att förverkliga den, utrustade med renskinn, rysk smuggelsprit i vilken de tillsatt enbär och karamellfärg, samt en stor portion naiv optimism.

 

Men allt går inte som planerat. Hämndlystna finnar, en temperamentsfull ryss vodkakran, en flaggstångssågande samehatare, nåjden Fredrik som gillar att klä sig i klänning och en kollega som planerar att råna en värdetransport finns bland de människor som Roy och Leif möter på sin väg mot målet.

 

Omdöme:

Denna bok gick jag förbi bland nyheterna på biblioteket och jag var bara tvungen att låna hem den efter att ha läst vad den handlar om. Tyvärr tog det inte många sidor innan jag kände mig besviken. Boken är nämligen väldigt spretig vilket gör att det känns som att man inte får följa någon karaktär tillräckligt egentligen. Sameland känns tidigt som ett misslyckat projekt som jag förstår inte kommer fungera, vilket gör att jag hoppas att det kommer bli väldigt underhållande, men inte det heller.

 

Vissa delar av boken är ändå lite underhållande och det var skönt att läsa om något jag inte läst tidigare. En svag trea ger jag ändå boken, men kanske inte är någon som jag skulle rekommendera.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!