Svindlande höjder



Originaltitel: Wuthering Heights

Författare: Emily Brontë

Land: England

Sidor: 362

År: 1847

 

 

Baksidestext:

Heden, kärleken och döden är de tre storslagna teman som smälter samman till en enhet i denna klassiska roman. Emily Brontë framlevde sitt korta liv i så gott som fullständig avskildhet från världen. Men dessa tre kände hon: heden – vild, vindpinad och fantasieggande – låg inte långt från hemmet, prästgården i Haworth, kärleken hade hon god tid att drömma om, och döden var hennes granne, prästgården omgavs på tre sidor av kyrkogårdens gravvårdar. Man kan tycka att hennes utsikt mot världen var begränsad, men säkert är att denna gåtfulla författarinna, som aldrig upphört att intressera litteraturforskarna, med sin intuitiva författarbegåvning i Svindlande höjder skapade en av världshistoriens stora romantiska berättelser.

 

Omdöme:

Så länge som jag har gått och funderat på att läsa denna bok! Tack finaste Emma att du tog tag i det åt mig och köpte boken till mig i födelsedagspresent. Ändå tog det ytterligare ett halvår innan jag öppnade den. Tänk att jag missat en sådan bra klassiker så länge! Klassiker kan vara ganska sega och tråkiga, denna är absolut ett undantag!

 

Historien om Heathcliff och Catherine är verkligen en klassiker, men däremot kan jag inte hålla med alla dem som menar att den är romantisk. Snarare tycker jag att den är sorglig och gör Heathcliff till ett riktigt monster. Under läsningen finns det knappt en gång som jag tycker synd om honom utan tycker istället att han är avskyvärd. Heathcliff, Catherine, Edgar, Isabelle, Cathy, Linton, Hareton, Joseph och Nelly. Det finns många personer och lika många olika personligheter att möta i denna bok och alla sätter sig i minnet på mig. Vissa med mer positiva bilder än andra.

 

Hela boken utspelar sig i två hus och på vägen mellan dem, men det händer otroligt mycket där. Det är mycket intriger, mycket känslor, glädje, sorg och frustration. Jag gillade verkligen den här boken och är fascinerad över att Emily Brontë kunde få ihop alla dessa miljöer och olika personligheter då hon själv varit så isolerad i sitt korta liv. En klassiker som jag absolut kan rekommendera!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!