Askungar

Originaltitel: Askungar

Författare: Kristina Ohlsson

Land: Sverige

Sidor: - (ljudbok)

År: 2009

 

 

Baksidestext:

En liten flicka försvinner från ett x2000-tåg som just rullat in på Centralen i Stockholm.

 

I en annan del av Sverige lever en ung kvinna gömd, rädd för att en dag återfinnas av den man som hon först trodde var en prins och befriare. Hon vet bättre än någon annan varför flickan är försvunnen, och än en gång förbereder hon sig för flykt.

 

Fredrika Bergman har svårt att bli accepterad i gruppen där den legendariska kommissarien Alex Recht styr, med ivrige kriminalinspektören Peder Rydh vid sin sida. Som enda akademiker bland poliser kämpar hon i motvind för att leda bort utredningen från det man först slagit in på.

 

Samtidigt växer fallet och kantas av utstuderad ondska. Utredningsgruppen måste snabbt komma upp i gärningsmannens tempo innan liv går förlorade. Hur mycket tid har de egentligen på sig innan han gör nästa drag?

 

Omdöme:

Det här är faktiskt en av de bästa deckarna jag läst på senare tid. Precis som jag skrev när jag hade läst Anne Holts Det som tillhör mig, så var dessa två böcker väldigt lika med tanke på att de handlar om kidnappade barn. Det som gjorde denna bok bättre än den andra är dels språket som är väldigt meddragande och även spänningsnivån som är högre i denna bok. Det är inte heller bara spännande utan vissa stunder lite otäckt och skrämmande.

 

Samtidigt tycker jag också att alla huvudkaraktärerna är intressanta personer att följa vid sidan om själva fallet, vilket gör att jag gärna läser resten av böckerna i denna deckarserie. Kan absolut rekommendera denna bok!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!