Dagens lucka: 1

Nu kära vänner är snart 1:a december förbi och det är ett steg närmare julafton. Jag har tänkt att från och med idag ska jag varje kväll fram till julafton presentera en bok, en film och en artist som jag tycker väldigt mycket om eller som har en viss betydelse för mig.

Tyvärr har jag svårt att sätta mina favoritböcker och favoritfilmer i ordning, så det kommer det inte bli, men ju närmare jul vi kommer desto mer tycker jag om det jag visar. Men det kan hända att de som är dagar tätt intill varandra ligger på samma nivå i mitt tycke. Jag kan förbereda er på att de kommer vara gamla titlar och inte så mycket som ni antagligen inte hört något om innan, men detta är min smak och då spelar det ingen roll :)
När det gäller artisterna jag kommer välja har jag faktiskt valt att bara plocka ut kvinnor. Det finns otroligt många bra, men av någon anledning får de inte så stor uppmärksamhet av mig i vanliga fall så nu plockar jag fram det bästa. Hade tänkt att bara ta en låt från början, men vissa dagar blir det kanske flera låtar, bara för att det finns så många bra!
Här kommer dagens tre:
DAGENS BOK


Q & A av Vikas Swarup
Den här boken känner ni säkert mer igen som Slumdog Millionaire, som filmen heter. Boken handlar om en ung kille som ställer upp i tv-programmet Vem vill bli miljonär, men när han svarar rätt på tolv frågor blir han fängslad. Anledningen är att alla tror att han fuskar eftersom en enkel och fattig kille som han utan utbildning omöjligt kan kunna alla svaren. Men Ram, som han heter,  fuskar inte. Han kan verkligen frågorna och vi får höra honom berätta om historien bakom var och ett av svaren. Varför han kan frågorna.
Det här var den första bok jag läste på engelska självmant och det var när jag bodde i Wien och pluggade en sommar och hade läst ut alla böcker på svenska jag hade med mig. Jag var helt enkelt tvungen att köpa en på engelska. Jag älskade boken och var helt fast i den. Efter denna bok var jag inte längre rädd för engelskspråkig litteratur!
DAGENS FILM

Ensam hemma


Det här är en klassisk julfilm, och eftersom det inte kommer vara så många julfilmer på min lista tyckte jag i alla fall att jag kunde inleda med en. Minns att vi hade den här filmen inspelad när jag var liten och vi tittade ofta på den. Sedan jag köpte boxen för ett tag sedan har jag hunnit se i alla fall de två första flera gången. Filmen handlar om Kevin som första året blir kvarglömd hemma över julen medan hela familjen åker till Paris och hur han får försöka hindra inbrottstjuvarna från att ta sig in. Och hur han i tvåan hamnar på fel plan och hamnar i New York utan familjen och lever lyxliv på hotellet samtidigt som han åter igen möter samma tjuvar, som denna gången ska råna leksaksaffären, vilket Kevin naturligtvis tänker hindra. Underbara julfilmer!
DAGENS ARTIST

Nu kommer ni kanske sluta läsa här, men det finns en artist, eller rättare sagt en grupp, som har haft stor betydelse för mig. Jag är född -86 och växte upp med Backstreet Boys, Spice Girls, Hanson och Aqua. Dessa var tapetserade över hela mitt rum och när väggarna var slut och jag började tejpa i taket lovade mamma och pappa mig ett större rum om jag plockade ner planscherna. Det hade gått lite för långt tyckte de. Spice Girls var första tjejgruppen för mig och jag fullkomligt älskade dem. Jag hade barbiedockarna, böcker, filmer, alla skivorna, likadana kläder som de. Ja allt med Spice Girls. Självklart måste jag hylla dem och tacka för alla fina år under min uppväxt nu när jag har kvinnliga artister som tema! Jag lovar, det kommer att komma annan musik de andra dagarna ;) Här kommer i alla fall första låten samt en låt från sista plattan som jag tyckte var så fin när jag såg musikvideon på Voxpop!
Spice Girls - Wannabe

Spice Girls - Goodbye


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!