Dagens lucka: 10

DAGENS BOK


Veronika bestämmer sig för att dö av Paulo Coelho

Idag kanske det egentligen borde vara dagens författare istället för dagens bok. Paulo Coelho är en av mina absoluta favoritförfattare och den bok jag tycker mest om av dem jag hunnit läsa än så länge är just denna bok. Boken handlar om Veronika som en morgon bestämmer sig för att dö och därför tar en överdos sömntabletter. Men hon dör inte, utan vaknar upp på mentalsjukhus. Där får hon veta att hennes kropp har tagit sådan skada av överdosen att hon snart kommer att dö och måste stanna där under tiden. Under den tid hon är på mentalsjukhuset lär hon känna flera av de andra intagna och känslan om att vilja dö tycks försvinna. Det är inte lätt att bara gå och vänta på att dö. Läste precis att Coelho medverkade till att få igenom en brasiliansk lag mot tvångsintagning på mentalsjukhus med denna bok. Den finns också som film med Sarah Michelle Gellar i rollen som Veronika. Boken är som vanligt bättre, men filmen blir bättre och bättre för varje gång jag ser den! (Sett den tre gånger än så länge.)

DAGENS FILM

 

Moulin Rouge

Jag älskar musikalfilmer och Moulin Rouge är givetvis med bland favoriterna. Scenerna är fantastiska, dräkterna är fantastiska och musiken är fantastisk! Nicole Kidman är otroligt duktig skådespelerska, även om jag egentligen har lite svårt för hennes stil. Blev lite besviken nu när jag såg trailern eftersom den knappt innehåller någon musik, som jag tycker kännetecknar hela filmen. Har soundtracket och vet inte hur många gånger jag lyssnat på låtarna. En otroligt härlig film att se tycker jag!

DAGENS ARTIST

Ellie Goulding - Your Song

Den här låten älskar jag och den är även med i Moulin Rouge. Minns när jag hörde den här versionen med Ellie Goulding första gången. Jag satt i bilen på väg hem från skolan och låten började spelas på radion. Jag svängde in på närmaste busshållplats, plockade fram mobilen och använde appen shazam för att få veta vem artisten var. Sen körde jag direkt hem, startade datorn och iTunes och köpte hennes skiva. Jag vet inte riktigt vad det är, men jag älskar Ellie Gouldings röst! Så härlig att lyssna på! Ännu en ung tjej (25 år, precis som jag) jag hoppas få höra mycket av i framtiden!

Kommentarer
Postat av: karin - trattoria

oh den där boken är bra!

2011-12-12 @ 10:01:36
URL: http://trattoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!