Dagens lucka: 16

Vi ska iväg och fira lillajul i Västerås ikväll så får lägga upp dagens lucka lite tidigare än vanligt!

DAGENS BOK

Pär Lagerkvist - Barabbas

Idag blir det kanske en lite oväntad bok på denna listan. Misstänker att det kanske inte är så många som har läst den. Kansek har fel där... Boken är i alla fall från 1950 och är som sagt skriven av Pär Lagerkvist. Min underbara lärare i svenska på gymnasiet fick mig att läsa den och var helt förälskad. Blev en favorit direkt! Tyvärr har jag inte fått tag på den så måste hålla ögonen öppna för vill så gärna läsa om den.

Boken handlar om Barabbas som är rövare och som var den som frisläpptes när Jesus skulle korsfästas. I boken får vi veta mer om vem Barabbas var och vad han tänkte och gjorde efter det att människorna beslutat att han skulle släppas fri för att Jesus istället skulle ta hans plats. Otroligt bra skrivet av Lagerkvist och jag måste försöka läsa fler böcker av honom.

DAGENS FILM

Dancer in the dark

Jag sa ju att Björk skulle komma tillbaka längre fram i kalendern. Här i huvudrollen som Selma i Lars von Triers film Dancer in the dark. Hans filmer är verkligen speciellt och den här är inget undantag, men jag älskar den! "Musikalstilen" i den är fantastisk och eftersom det är Björks musik är det ju bara ännu bättre! Filmen är tragisk och mörk, men samtidigt finns där en varme genom att visa att en mamma gör vad som helst för sitt barn. Otroligt stark film det här!

DAGENS ARTIST

Robyn - Be mine

Sveriges coolaste tje måste ändå vara Robyn och hon gör hits efter hits. Denna låt är en av mina favoriter och här är den gamla versionen av musikvideon. Det finns också en ny nu. Just den här låten framförde Robyn på utdelningen av Fredspriset 2008 i en betydligt lugnare version som ni också måste lyssna på. Så bra!


(Gjorde nyligen ett inlägg om låten Call your girlfried som ni kan hitta här)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!