Dagens lucka: 17

Igår kom jag hem från vårt första julfirande på eftermiddagen och på kvällen var vi på julbord på restaurang Kungsholmen med våra ryska vänner. Därför fanns det inte så mycket tid till att uppdatera bloggen. Men idag ska jag bara läsa två andra gruppers uppsatser så nu ska jag ha tid igen!

DAGENS BOK


Vampire Academy av Richelle Mead

Denna ungdomsserie läste jag strax efter att jag läst klart alla Twilight-böckerna då jag fastnat för vampyrböcker. Måste säga att den här serien är helt fantastisk! I serien finns det sex stycken böcker och alla är otroligt bra, även om jag har ett par favoriter. De handlar om en tjej som heter Rose som går på St. Vladimirs skola. Där går två typer av elever: De som är som Rose, dhampirs (har en förälder som är människa och en som är vampyr) och som tränas för att bli beskyddare till Morois och sedan även Morois-elever som är vampyrer, fast goda sådana. Med i serien finns också Strigois, som är dem som Rose och hennes vänner ska beskydda Morois ifrån. De är också vampyrer men onda sådana.

Rose bästa vän Lisa är en moroiprinsessa och dessa två har ett speciellt band då Rose kan läsa Lisas tankar och känna hennes känslor. Mitt i denna kamp mellan onda och goda vampyrer, vänskapsrelationer och skola finns såklart också kärlek. Rose blir snabbt förälskad i sin mentor Dimitri, vilket är förbjudet.

Jag fastnade i dessa böcker direkt och tvingade på min kompis dem som inte heller kunde låta bli att plöja hela serien. Åh, vad jag önskar att det skulle komma en serie eller film baserad på dessa böcker så att jag kan gotta mig i dem oftare!

DAGENS FILM

Sagan om ringen

Dessa tre filmer är så otroligt bra! De är spännande, underhållande och riktigt välgjorda. Köpte boxen för 1-2 år sedan och satt bara för ett par veckor sedan och tittade igenom alla tre en helg. Det spelar ingen roll hur många gånger jag har tittat på dem, jag kan absolut titta på dem igen! Under gymnasiet läste jag den första boken och halva den andra men jag tyckte att böckerna var så otroligt sega och tråkiga så kunde inte läsa klart dem. Detta är en av få gånger jag faktiskt har föredragit filmerna framför böckerna!

DAGENS ARTIST

Leona Lewis - Better in time

Ytterligare en tjej med en otroligt röst enligt mig, älskar hennes låtar! Denna är en av de bästa enligt mig och Bleeding love är också helt fantastisk! Och Happy! Leona Lewis är faktiskt den första kvinnliga vinnaren av The X Factory (2006).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!