Dagens lucka: 19

Nu har jag två dagens luckor, två julswappspaket och tre andra paket att presentera. Skulle behöva sitta vid datorn hela dagen men då vi ska iväg och fira lite jul ikväll igen så behöver jag åka iväg och fixa julklappar och dona lite innan vi ska åka. Men två inlägg ska jag försöka hinna med nu i alla fall. Förhoppningsvis hinner jag fler ikväll när jag kommer hem sen!

DAGENS BOK
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg

Flera av mina absoluta favoriter har jag min underbara lärare i svenska att tacka för! Nämnde Barabbas för några dagar sedan, idag Doktor Glas och det kommer att komma ytterligare en bok(serie) som får mig att tänka på henne. Slutade gymnasiet för 6,5 år sedan men tänker fortfarande ofta på min lärare och saknar att lyssna till hennes kloka råd. Utan henne hade jag nog aldrig läst dessa böcker och därmed gått miste om något fantastiskt! Hon är inte en sådan lärare som tvingar på sina elever böcker. Istället hämtade hon en vagn, lastade den fylld med böcker och ägnade sedan en halv lektion till att presentera böckerna på ett sätt så att vi ville läsa allihop, oavsett om det var en gammal klassiker som Doktor Glas eller något helt nytt som Ett öga rött (som var ny då) och då hon bara hade ett av varje exemplar med sig kastade vi oss över hennes vagn och oj vad böcker vi läste. Tack Elisabeth för ditt sätt att få oss att älska böcker, för att du gav oss självförtroende (du fick till och med mig att hålla studenttalet till alla elever och lärare) och för att du var en fantastisk lärare som för alltid kommer finnas kvar i dina elevers hjärtan!

Över till Doktor Glas! Jag har funderat på det många gånger vad det är som gör att jag älskar denna bok och som har fått mig att läsa den 3-4 gånger. Jag har svårt att sätta ord på det för jag vet inte riktigt vad det egentligen är. Boken är skriven i dagboksform, vilket är intressant. Jag tror mycket att det är karaktären Doktor Glas i sig som fascinerar mig. Denna man som lider av depression och som till och med går så långt som att mörda pastorn för att något ska hända. Det beror naturligtvis också på att han tycker att pastorn är en hemsk man som tvingar sin fru att utföra sina äktenskapliga förpliktelser (ha sex med honom) fast hon inte vill det. Det finns mycket intressant med denna bok och jag älskar den! Läste "Gregorius" av Bengt Ohlsson för ett par år sedan som beskriver allt fast ur pastorns perspektiv, också mycket bra!

DAGENS FILM

Harry Potter

Självklart måste dessa underbara filmer får vara med på min lista. Annars vore något galet! Jag kan inte få nog av filmerna, även om jag så klart föredrar böckerna. Det är så kul att få se hur Harry, Ron, Hermione och alla de andra växer upp och alla äventyr de får vara med om. Början av filmserien är ljus och fin och blir bara mörkare och mörkare för varje film. Det finns ingen anledning att skriva vad dessa handlar om då jag tror att det inte kunnat undgå någon. Jag kan säga som så att jag kommer säkert se flera av dessa filmer i mellandagarna när jag kommer hem från jobbet på kvällarna! Många timmars filmnöje :) (Mina favoriter i serien är den första och den sista filmen!)

DAGENS ARTIST

Celine Dion - My heart will go on

En av världens absolut bästa röster enligt mig! Celine Dion är en fantastisk sångerska även om jag själv har lite svårt för hennes låtar oftast. My heart will go on är ett undantag och jag kommer aldrig glömma den känsla jag hade första gången jag såg denna musikvideo med klipp från Titanic. Både låten och filmen är helt fantastisk, men tyvärr fick inte filmen vara med på listan, vilket den egentligen borde ha varit. Men men, låten får i alla fall vara med och när jag såg den första gången spelade jag in den och lyssnade på den om och om igen. Fantastisk låt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!