Dagens lucka: 5

DAGENS BOK
Flickan från ovan av Alice Sebold

Jag fick rysningar när jag läste den här boken, den var så otroligt bra! Den ÄR så otroligt bra! På vägen hem från skolan blir lilla Susie Salmon, 14 år, våldtagen och mördad av en av sina grannar, som lurar henne att följa med och titta på ett hemligt ställe han byggt till barnen i området. Det som är så fascinerande med den här boken är att det ändå är Susie som berättar. Detta gör hon från sin utkiksplats i himlen varifrån hon följer mördaren och sin pappas kamp att hitta denne. Fantastisk bok, en av mina absoluta favoriter! (Jag har knappt aldrig varit så besviken på en film, efter att ha läst boken, som filmen som är baserad på denna. Så om ni har sett filmen och tror det räcker så tycker jag absolut inte det. Den belyser inte alls det som gör boken så bra.) Läs den!
DAGENS FILM

Identity

Jag kommer aldrig glömma första gången jag såg den här filmen! Mitt ex hade otroligt mycket filmer, och en kväll fick jag välja och valde denna bara av omslaget. Efter 5 minuter in i filmen var jag helt inne i den och när filmen var slut frågade jag om vi inte kunde se den igen på en gång. Bara några månader efter det åkte jag och köpte filmen själv och tog med mig den hem till mormor och morfar för att visa den. När jag och mormor hade sett klart den sa hon, precis som jag hade gjort, att hon var tvungen att se den igen, och till skillnad från första gången tryckte vi på play på en gång. Det här är en sådan film som är otroligt spännande och som överraskar och som är otroligt smart så när den är slut vill man se den igen för att kunna "se" allt man missat första gången. Jag älskar sådana filmer. Jag vill absolut inte avslöja för mycket om den här filmen för då kan jag förstöra hela upplevelsen, så kolla på trailern istället. Om ni inte sett filmen så rekommenderar jag den absolut! Den är absolut en av mina favoriter som jag kan se om och om igen!
DAGENS ARTIST

Rebekkamaria - Corollaceous

Det här är en artist som jag tror att många av er inte hört tidigare. Hon är från Danmark och har sjungt i ett band, Lampshade, som jag har varit och lyssnat på så många gånger så jag har tappat räkningen. Nu har hon lämnat det och uppträder istället kort och gott som Rebekkamaria (även som As in Rebekkamaria från början). Tror jag har alla skivorna här hemma, både från Lampshade och från Rebekkamaria och jag har lyssnat på dem så otroligt många gånger. Senaste skivan brukar jag lyssna på när jag är ute och springer, otroligt härlig musik till det. Var senast och lyssnade på henne på Södra teatern här i Stockholm när hon uppträdde där förra året. Längtar efter att få se henne live snart igen för det är något speciellt. Otroligt duktig och cool tjej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!