Dagens lucka: 6

Om jag har fel erkänner jag det mer än gärna, det gör jag när det gäller Dagens bok. Förlåt för mina fördomar jag haft! Dagens film är från 1974 och kanske överraskar många, men ja, det är en av mina favoritfilmer! Och den låt i filmen som jag skriver är en av mina favoriter, det är faktiskt sant. Det finns ingen låt som spelas lika mycket i min bil som den! Och Dagens artist är framplockad av min kompis!
DAGENS BOK


Det ska bli ett sant nöje att döda dig av Magdalena Graaf

Jag hade skrivit ett inlägg om denna bok på min förra blogg direkt efter jag läst den. Då skrev jag så här. I denna bok skriver Magdalena sin egen historia om hur hon som 19-årig blivande mamma gifter sig med Jorma och hur han förändrats från att ha varit en underbar kille som drar ut stolen åt henne till att bli en väldigt våldsbenägen man som misshandlar henne. Under en lång period får hon stå ut med misshandel som bara blir värre och värre och när hon sedan med hjälp av sin familj och sina vänner lyckas fly har helvetet ändå inte tagit slut. Hon tvingas fly från det ena kvinnojourhemmet till det andra och från stad till stad. Ingenstans kan hon känna sig trygg. Hon skriver om vilket betydelse vännerna och familjen har och vissa av dem hon lär känna på vägen, myndigheterna däremot skyller på varandra och kan inte göra något. Vi får också veta hur det började när hon och systern Hannah blev systrarna Graaf.

Jag var 11 år när jag för första gången hörde talas om Systrarna Graaf. Jag avskydde dem minns jag! Två dumma blondiner som bara vill synas! Återigen har jag fått lära mig att man aldrig ska dömma någon efter stil eller utseende. Att man alltid ska försöka bilda sig en egen verklig uppfattning!

Efter att ha läst denna bok vill jag bara skrika ut ett stort förlåt till Magdalena för de tankar jag alltid haft om henne. Hon drog in mig i boken på sidan 1 och höll mig kvar till sista sidan. En så otroligt stark kvinna och helt fantastisk mamma som hon har varit och är! Och berättelsen känns så ärlig som den bara kan bli! Den här boken måste ni bara läsa! Om ni inte vill läsa den för att ni inte tycker om henne, då ska ni absolut läsa denna för att förstå hur fel ni har dömt henne!
DAGENS FILM

Rännstensungar
Hittar ingen trailer men här är ett nästan 10 minuter långt klipp från filmen som är underbart!

Även dagens film har jag skrivit om i min förra blogg så använder det inlägget här idag. Det finns så många roliga sekvenser i denna film; när Fahlén ska lista ut vem det är som hade sönder fönsterrutan och det blir någon man inte trott på, när det lilla knubbiga barnet fyller kepsen med pannkakor och sen springer i raketfart uppför trappan efter att tryckt hela munnen full med pannkaka, när tjuvarna åker runt på kulor, när barnen kastar in smällare i utedasset och en av granntanterna som satt där inne kommer utspringande med byxorna nere... Listan kan göras lång! Men filmen är inte bara rolig, den är både sorglig och fin också och jag gråter floder till filmen! (Det är i och för sig inget ovanligt.) Förutom att det här är en av mina favoritfilmer så finns också en av mina favoritlåtar med i just denna filmen. Det är Gula Paviljongen med Anita Lindblom. Hela filmen är fylld av underbara låtar, så idag blir det ytterligare fyra klipp från dagens film.
Rännstensungarna

Gula paviljongen

Vad ska dockan heta

I min lilla lilla värld av blommor
OBS! SLUTET PÅ FILMEN!

DAGENS ARTIST

Aimee Mann - Save me

Idag har min kompis Matilda fått välja artist och låt och det blev Aimee Mann och låten Save me. En otroligt bra låt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!