Damernas detektivbyrå

Har länge, länge hört vänner och andra berätta om Alexander McCall Smiths böcker om Damernas detektivbyrå och hyllat dessa böcker. Ändå har det faktiskt inte blivit av att jag läst dem tidigare, bara sett serien som gått på tv. När jag besökte Myrornas senast hittade jag första boken i serien billigt och var tvungen att slå till och nu passade jag på att börja läsa boken på semestern. Boken handlar om Mma Ramotswe som bor i Botswana och när hennes pappa dog fick hon ärva hans boskap som hade blivit så värdefulla så när hon sålde dem kunde hon köpa både ett hus och ett kontor. På detta kontor har hon sedan startat upp Damernas detektivbyrå. Hit kommer både stans viktigaste och rikaste man och den fattiga bonden.
Det här är en lättsam bok som jag mådde bra av. Den var inget mästerverk som jag trodde efter vad andra berättat, men det var avkopplande läsning och Mma Ramotze är en underbar och klok kvinna. Allt kan lösas om man bara tar det lugnt med en kopp Roiboos-te och tänker efter ordentligt. Jag har plockat ut ett citat ur boken som jag tyckte var så otroligt bra och som verkligen stämmer:
”Man kan gå genom livet och skaffa nya vänner varje år – praktiskt taget varje månad – men det fanns ingenting som kunde ersätta dessa barndomsvänskaper som överlevde upp i vuxen ålder. Det är dessa som binder oss samman likt stålband.”

Kommer säkert läsa de andra böckerna i serien någon gång snart!

Kommentarer
Postat av: Hundöra

Då kör vi igång bokutmaningen Prisbelönt :) Roligt att du är med. Lycka till!

2011-12-01 @ 11:23:32
URL: http://www.hundora.se/bokkupan/
Postat av: louize

Minns du vilken sida det står på? :)

2014-06-15 @ 16:51:15
URL: http://Bylouize.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!