Bok.nu vs. Boktipset.se

Som ni säkert vet och förstår älskar jag att läsa! Något som ni däremot kanske inte vet om mig är att jag älskar ordning och att föra listor. Jag har många, många exceldokument om filmer, böcker och allt annat för att jag ska hålla lite koll och för att jag tycker att det är så otroligt roligt! I ett par års tid har jag också fört läsdagbok där jag skriver upp vad jag läser, när och vad jag tycker. Men, ofta sitter jag vid datorn och läser någon artikel eller blogg om olika boktips som jag vill läsa framöver och då behöver jag skriva ner detta någonstans för att komma ihåg det. Då finns det lättare sätt än att själv skriva ner.
Jag hittade sidorna Bok.nu och Boktipset.se för 2-3 år sedan och vilken hjälp de har varit! Så fort jag läst ut en bok sätter jag in betyget där och har listor för varje år. På Bok.nu har jag även en lista med alla böcker jag har hemma i bokhyllan som inte är lästa och en lista med böcker jag har hört om som jag vill läsa, men som jag inte har ännu. Jag antar att de flesta bara är med på en av sidorna, men jag hade svårt att bestämma mig så det råkade bli båda och nu uppdaterar jag båda. Men, det finns för- och nackdelar med båda sidorna. Tänkte tipsa er om sidorna här. Gå gärna med och spana på vad jag läser och vilka betyg jag satt på böckerna.
+ En enkel sida att använda
+ Böckerna man läst är enkla att överblicka och det är enkelt att se vilka böcker som fått vilket betyg
+ Det är enkelt att göra listor och de är alla samlade och visar tydligt vilken böcker som finns i var och en av listorna
- Saknar flera nya böcker. Känns inte som om sidan uppdateras längre
- Den visar samma förslag på böcker som den tror jag kommer gilla hela tiden. Önskar att jag kunde trycka bort böcker jag inte är intresserad av alls.
+ Är duktiga på att uppdatera sidan och har även nya böcker
+ Var och en har en miniblogg på sidan
+ Har tävlingar, filmvisningar, skriver om nyheter, har bra forum och grupper. Mer uppdaterad sida helt enkelt!
- Svårt att överblicka vilka böcker man läst
- Listorna är svåra att överblicka
- Hela sidan ger ett mer stelt intryck
Jag använder nog egentligen de två sidorna på olika sätt. Jag sätter betyg på lästa böcker på båda sidorna, men det är på Bok.nu jag gör mer listor. Boktipset går jag in på när jag har hittat någon ny bok jag vill läsa, som Bok.nu inte har i sitt system för att lägga till på "vill läsa" listan. Jag kollar även forum och nyheter på Boktipset som inte Bok.nu har någonting av. Om jag bara skulle välja en av dessa sidor skulle det faktiskt bli Bok.nu, även om de inte har alla nya böcker. Sidan ger ett bättre helhetsintryck och känns trevligare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!