Revolt



Originaltitel: Mockingjay

Författare: Suzanne Collins

Land: USA

Sidor: 327

År: 2010

 

 

Baksidestext:

Katniss välriktade pil vid de sjuttiofemte Hungerspelen blir startskottet för revolten. Men när hon ombeds vara dess ansikte utåt blir hon tveksam.

 

Hon blir en bricka i ett spel. Oavsett hur hon agerar går hon någons ärende och i hennes spår följer våld och lidande. Samtidigt är Peeta kvar i president Snows grepp…

 

Kan Katniss rädda honom? Kan hon bli en självständig spelpjäs? Hur stor är hennes makt?

 

Omdöme:

Måste börja säga att jag blev förvånad och en aning besviken över denna bok. Första boken i trilogin var en fullpoängare och tvåan fick en fyra, vilket inte var så konstigt för mittenboken brukar i de flesta fall bara kännas som ett mellanting och sen blir det oftast bra i sista igen. Så blev det inte i denna trilogi faktiskt utan istället tyckte jag att denna sista var sämst av dessa tre. Detta innebär inte att det var en dålig bok, bara att den inte var så bra som de andra. Därför blev jag en aning besviken.

 

I det stora hela kändes det inte som om det hände så mycket i boken och det var därför svårt att fastna för den. Min pojkvän, som läste boken direkt när den släppts på engelska, förklarar den nu som om att Katniss bara skulle gömma sig hela tiden, vilket jag är beredd att hålla med om.

 

Det som ändå gjorde boken okej var oförutsebara händelser, speciellt i slutet av boken. Vill inte avslöja något för er som inte läst boken än, men om jag skriver Prim så kanske ni som läst boken ändå förstår vad jag menar. Jag gillade också att Katniss känns som vem som helst. Hon är inte den starka hjälten som klarar allt och saknar känslor, men hon är inte heller som Bella i Twilight-böckerna som känns som om hon alltid behöver ha någon som tar hand om henne (ingen kritik på Twilight-böckerna, jag älskar dem, men Bella är faktiskt lite sådan).

 

Jag har sett första filmen nu och tyckte den var helt okej och jag hoppas att de kommer göra film på de övriga två för det ska bli väldigt spännande att se hur de ska göra denna tredje bok!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!