Barnen ifrån Frostmofjället


Just ni spelas Barnen ifrån Frostmofjället på Stadsteatern Skärholmen. Jag var där i helgen och jag måste säga att det var en av de bästa pjäser jag någonsin sett!

Pjäsen handlar om fem barn, vars föräldrar dött, som måste fly från sitt hem för att inte bli tagna av kommunen och säljas på auktion. Det är vinter och kallt och de är väldigt fattiga så det fanns inte speciellt mycket mat att ta med sig. På deras vandring möter de både väldigt snälla och väldigt elaka människor. Med dem finns hela tiden deras get, Gullspira, som ger dem lite mjölk, värme och trygghet. De är alla på jakt efter ett nytt hem, som faktiskt ska kännas som ett hem, och förhoppningen är att de allasammans ska kunna hålla ihop. Pjäsen är baserad på boken med samma namn, skriven av Laura Fitinghoff 1907.

Berättelsen gjordes till film på 40-talet och när jag var liten tyckte jag att den gamla svartvita filmen var helt fantastsk, trots att den är otroligt deprimerande och lite otäck. Pjäsen rekommenderas från 9 år, något jag tyckte var lite lågt efter vad jag kom ihåg från filmen, och på teatern i lördags var det fullt av småbarn med sina föräldrar och mor- och farföräldrar. Jag är glad att de inte hade gjort pjäsen barnslig för det, för den var så mörk som jag mindes den, men de hade gjort den så otroligt bra så att barnen satt helt stilla och verkligen lyssnade hela tiden.

Robert Fux som geten Gullspira

Det abosolut bästa enligt mig var hur de lyckats göra geten Gullspiras roll. Hon spelades av Robert Fux och jag har aldrig tidigare sett en så fantastisk transa-get! Robert lyckades verkligen få oss i publiken att förstå Gullspiras kärlek för barnen och hur hon ser på sig själv. Vilken roll hon har i denna lilla syskonskara. Måste också säga att alla skådespelarna var otroligt duktiga och lika så Niklas Brommare som ansvarade för musiken. Otroligt skicklig!

Priset för att se denna teater är 70 kr för vuxna och 40 kr för barn och då ingick ändå en frukt och en juice i pausen. Helt otroligt! Jag tycker att alla som har möjlighet att ta sig ut till Skärholmen ska gå och se denna pjäs för jag kan starkt rekommendera den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!