Döden i dina ögon

Har helt missat att skriva om en av bokcirkelsböckerna från december. Kan kanske bero på att jag var väldigt besviken på den! Jag läste Döden i dina ögon av Rachel Ward.

Boken handlar om Jem som enda sedan hon var liten haft en förmåga att veta vilket år och vilket datum alla ska dö. När hon ser in i deras ögon ser hon nämligen deras siffror. Från början förstod hon inte vad de betydde, men då hon hittade sin mamma död och det var samma siffror då som i hennes ögon förstod Jem. Hon försöker därför hålla sig för sig själv och är rädd för att någon ska komma nära som kommer slitas ifrån henne. Ändå blir hon kompis med Spider, vars ögon visar att han bara har ett par veckor kvar att leva. Efter en olycka i centrala London tvingas Jem och Spider fly då Jem fick dem att springa från olycksplatsen precis innan olyckan inträffade eftersom hon såg att alla turisterna hade samma siffror i sina ögon.
Jag tyckte att boken lät väldigt intressant när jag läste baksidetexten, men vad besviken jag blev! Trots en spännande historia var den inte bra berättad och det kändes egentligen inte som om det hände så mycket. Slutet gick otroligt fort i jämförelse med resten av boken och kändes inte speciellt genomtänkt.

Kommentarer
Postat av: Hundöra

Jag kände nog lite som du.



Historien känns väldigt bra och intressant, även karaktärerna. Trots det kände jag hela tiden att det var något som gjorde att boken ändå kändes seg och tråkig - vet inte riktigt vad, men kanske som du säger - inte så bra berättad.

2012-01-31 @ 08:01:19
URL: http://www.hundora.se/bokkupan/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!