I de lugnaste vatten

I mitt paket från julklappsbytet hos en bok om dagen låg bland annat denna bok som var Susannes val. Jag hade sagt att jag har svårt för deckare, men då hon gillade boken mycket ville hon ändå att jag skulle läsa den. Och tur var väl det!
Originaltitel: I de lugnaste vatten
Författare: Viveca Sten
Land: Sverige
Sidor: 313
År: 2008

Baksidestext: Det är en het julimorgon på Sandhamn i Stockholms skärgård. En manskropp inlindad i ett fisknät flyter i land på öns västra strand. En dryg vecka senare hittas en kvinna brutalt mördad inte långt därifrån och Thomas Andreasson från Nackapolisen får ta sig an fallet. Ledtrådarna är få. Vad har de döda för anknytning till Sandhamn? Vilka hemligheter döljer sig i det lilla samhället? Plågad av förlusten av sin nyfödda dotter och ett havererat äktenskap kastar sig Thomas in i utredningen. Till sin hjälp får han oväntat barndomskamraten Nora Linda, som är fritidsboende på ön. En mördare går lös i sommaridyllen och pressen på polisen ökar alltmer. De måste snabbt finna den skyldige innan ytterligare liv går till spillo…

Omdöme: Jag har om och om igen sagt att jag har svårt för deckare och inte gärna läser dem. Jag förstår inte varför eftersom jag flera gånger faktiskt tycker att de är bra när jag väl läser dem. Den här var en av de bästa! Jag fastnade i boken på en gång och hade svårt att lägga den ifrån mig. Jag tycker om sättet som Viveca Sten har skapat sina karaktärer och miljöerna i skärgården. Det var mycket det som jag fastnade för mest!

Jag blev däremot lite irriterad över hur relationen mellan Nora och hennes man byggts upp. Det förstärker bilden av att kvinnan alltid ska rätta sig efter mannen, vilket är otroligt sorgligt i dagens samhälle. Jag hoppas att detta ändrar sig i nästa bok i serien!

Den fjärde boken i serien har precis kommit ut så nu känner jag att jag måste läsa de tre övriga böckerna. Boken slutade innan den kändes klar, vilket gjorde mig lite irriterad. Nu känner jag att jag måste läsa nästa bok. Men det gör jag så gärna! Tack Susanne att du gick emot det jag skrivit och gav mig en bok jag tyckte så mycket om!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!