Pesten


Originaltitel: La Peste

Författare: Albert Camus

Land: Frankrike

Sidor: 235

År: 1947

 

Baksidestext: Med råttorna kommer pesten, och Oran i Nordafrika blir en stad i belägringstillstånd. Isolerade från omvärlden är invånarna utlämnade åt varandra och åt skräcken. Men en liten grupp, med läkaren Bernard Rieux i spetsen, tar upp kampen mot pestens härjningar. Hans skildring av det sega motståndet mot lidande och död är en ständigt aktuell berättelse om människans förhållande till det onda; om underkastelse och feghet, om ansvar och mod, och om solidariteten som en revolt mot tillvarons meningslöshet.


Omdömde: Årets första bok skriven av en Nobelpristagare. Ska hinna med två till innan sista februari och sedan ytterligare två innan året är slut. Den här boken var lite som jag hade förväntat mig. Den var intressant, men den var en aning för lång för att jag inte skulle bli uttråkad. Det var mest de sista ungefär 50 sidorna som var bäst då det hände lite mer och karaktärerna utvecklades enligt mig ytterligare på dessa sidor. Tyvärr räckte det inte längre än till en 2:a i betyg så nu hoppas jag att de andra Nobelpristagarna kommer skriva mer i min stil. Annars kan det bli en tuff utmaning det här!


Kommentarer
Postat av: Hundöra

Jag har själv alltid varit skeptisk till att läsa nobelpristagare. Känns som böckerna alltid är väldigt "tunga".

2012-01-31 @ 07:56:12
URL: http://www.hundora.se/bokkupan/
Postat av: Hundöra

Nu har jag länkat från bloggen till din recension (http://www.hundora.se/bokkupan/2011/12/utmaning-prisbelont-startar/)

2012-02-03 @ 09:07:52
URL: http://www.hundora.se/bokkupan/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!