Tematrio - Tre svenska klassiker

Tydligen var det August Strindbergs födelsedag i söndags. Samtidigt är det i år 100 år sedan han dog. Han kommer hyllas för fullt detta året, genom att hans verk kommer läsas extra mycket och bland annat Stadsteatern kommer att sätta upp flera av hans verk under året.

I Lyrans blogg brukar det varje måndag presenteras veckans Tematrio. Denna vecka ska man berätta om tre svenska klassiker som man tycker om, då hon inte bara ville begränsa det till August. Har inte svarat på någon av dessa tidigare, men denna veckan kände jag för att vara med med mina tre favoriter!

1. Per Anders Fogelström - Mina drömmars stad-serien: Jag vet inte om dessa kan räknas som klassiker men för mig gör de det. Älskade dem från första boken och det är intressant att få följa Henning och hans familj genom generationer. Älskar också hur Stockholm och Södermalm framställs. Är kanske därför jag alltid velat flytta till Stockholm, och nu faktiskt hamnat här!

2. Hjalmar Söderberg - Doktor Glas: Jag fastnade för denna dagboksroman första gång jag läste den och har läst den flera gånger efter det också. Det är både hur han skriver och hur karaktärerna presenteras som jag tycker om med denna boken.

3. Pär Lagerkvist - Barabbas: Åh vilken fantastisk bok det här är! Läste den, precis som de andra två, första gången på gymnasiet och blev förälskad direkt. Boken handlar om Barabbas som skonades när Jesus istället korsfästes istället för honom och vad som hände med honom efter att han blivit fri och vad han tänkte. Måste få tag på boken så att jag kan läsa den igen. Har faktiskt inte läst något annat av Pär Lagerkvist så det skulle jag också gärna vilja göra.

Det är tre otroligt bra klassiker det här och det finns många fler!

Kommentarer
Postat av: Lyran

Vi är ju rörande överens :-)

2012-01-28 @ 10:01:41
URL: http://lyrannobel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!