Alla själars natt



Originaltitel: A discovery of witches

Författare: Deborah Harkness

Land: USA

Sidor: 689

År: 2011

 

 

Baksidestext:

Ända sedan Diana Bishops föräldrar dog en våldsam död har hon förträngt sitt ursprung, även om hon hela tiden känt det magiska blodet strömma i ådrorna. Hon har istället valt att försöka leva som en vanlig människa och gjort karriär som vetenskapshistoriker. Då hon i samband med sin forskning finner ett förhäxat manuskript i Bodleian Library och drar till sig hela den övernaturliga världens väsen måste hon ta tag i sitt förflutna och erkänna för sig själv vad hon egentligen är – en häxa.

 

När hon sedan träffar vampyren Matthew Clairmont blir det ännu mer komplicerat. Deras kärlek är lika omöjlig som den är förbjuden, men attraktionen mellan dem är så stark att de bryter alla uråldriga tabun. På grund av deras relation hotar ett krig att bryta ut mellan jordens alla övernaturliga väsen och de är själva fångade i dess mitt.

 

Alla själars natt är en hisnande resa genom en värld som liknar vår egen men där uråldriga mysterier och besvärjelser döljs i varje skugga. Deborah Harkness gjuter nytt blod i den klassiska vampyrromanen och gör den till något alldeles eget.

 

Omdöme:

 

Den har boken har stått i min bokhylla ett par månader och jag har längtat efter att läsa den men samtidigt dragit mig ifrån det på grund av antalet sidor. Detta är en riktig tegelsten och när jag började läsa den trodde jag inte att jag skulle klara av att ta mig igenom boken. Den var nämligen otroligt seg i början och det kändes inte som om det hände någonting egentligen. Efter ca 100-150 sidor tog sig boken ordentligt och jag fastnade!

 

Det jag tyckte om med boken var att de hade tagit med häxor, vampyrer och demoner i samma bok och blandat dessa och tagit upp vilka konflikter det kan innebära att blanda dessa väsen. Det var inte heller bara de gamla vanliga historierna om dessa varelser utan det jag tyckte om var inslagen med historia och att Matthew levt i över 1500 år och hade varit med om så mycket. Jag har läst att flera har irriterat sig över att kärleksinslagen har överhand i boken, men det är inget jag ser som en nackdel utan tvärtom. Jag tyckte att boken var underbar och jag blev så lycklig av att läsa om deras relation.

 

Med bokens ca 700 sidor, och för att det inte stod något på bokens fram- eller baksida, trodde jag att detta var en enskild bok som när den var slut faktiskt var slut. När jag närmade mig sista kapitlet började jag undra om det stämde för slutet var väldigt konstigt. Hittade då att det ska bli en trilogi och andra boken i serien släpps i USA i juli. Kommer alltså få vänta länge innan jag får veta hur det slutar. Detta var något som störde mig ganska mycket. Men boken var riktigt bra och jag bara längtar efter att få läsa de andra två böckerna nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!