Doktor Glas

I helgen var en av mina bästa vänner på besök hos mig. Var så mysigt! Vi har en gemensam favorit: Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. När jag såg att den just nu spelas på Dramaten för endast 100 kr ringde jag Emelie på en gång och hon bokade tåg till Stockholm.

I lördags var vi på plats och såg Krister Henrikssons fantastiska monolog. Glas är läkare och får en dag besök av prästfrun Helga Gregorius som bekänner att hon har börjat känna avsky för sin make Pastor Gregorius. Därför ber hon Doktor Glas hjälpa henne genom att tala om för Pastorn att hans fru har fått en sjukdom som gör att han måste låta sin fru vara och inte utnyttja sina rättigheter. Pastorn gillar det inte, men accepterar det. Det tar inte lång tid innan Helga är tillbaka hos Glas och berättar att Pastorn våldfört sig på henne. Doktor Glas blir då fast besluten att hjälpa Helga till varje pris. Till saken hör den att under denna tid har Doktor Glas börjar förälska sig i Helga och för att rädda henne kan han bli tvungen att döda Pastor Gregorius. Men är det rätt att döda någon för att rädda någon annan?

Vi var oerhört fundersamma om hur det skulle bli att se denna som en monolog eftersom vi båda ändå tycker att både Helga och Gregorius har betydande roller. Vi hade inte behövt vara oroligt för det gick alldeles utmärkt med bara Doktor Glas. Jag har alltid tyckt att Krister Henriksson har varit lite obehaglig och har inte gillat honom. Vad jag tar tillbaka allt jag kännt och sagt! Han är en helt fantastisk skådespelare och han var otroligt duktig på att visa olika karaktärer. Jag imponeras verkligen av att någon lyckas hålla 1 1/2 timmes monolog och komma ihåg alla repliker helt själv och till och med kunna förmedla dem på ett sådant sätt som han gjorde här. Efter pjäsens slut fick han stående ovationer och det var han verkligen förtjänt av. Den spelas bara 23 och 24 mars också men jag kan verkligen rekommendera er till att ta er till Dramaten och titta på Doktor Glas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!