Hål i huvudet

Originaltitel: Hål i huvudet

Författare: Jenny Jägerfeld

Land: Sverige

Sidor: 303

År: 2006

 

 

Baksidestext:

Till Minou:

Hej Minou. Jag börjar rakt av. Okej. Det är ej grej jag måste tala om, eller berätta… eh för dig… erhum (Ljudlig harkling). Jo, okej det är så här, försök och lyssna nu, utan att… utan att slå sönder nåt eller så (torrt skratt). Jag vet att du kommer tycka att jag ör feg för att jag spelar in det här på band och det kan du gott få tycka. Eller visst, det är fegt, jag kan se det (drar in rök). I alla fall (skrammel), vi har haft bra år. Eller bra… jo, bra ändå. Men nu, ja, jag känner mig inte som jag gjorde förut.

 

Minou är tjugotre år och har blivit dumpad av sin kille – via ett kassettband! Det känns som om hon har ett hål i huvudet där hennes lugn och förnuft långsamt sipprar ut, och ondskefulla tankar obehindrat tar sig in. Förvirrad, olycklig och trött på sig själv drar Minou till Spanien för att få perspektiv på livet och börja om på nytt. För det är väl så man gör?

 

Omdöme:

 

Texten på baksidan på denna bok gjorde att jag förväntade mig en intressant och underhållande ungdomsbok. Att pojkvännen Isak gör slut vis kassettband på 2000-talet, och inte via mail, sms eller facebook och liknande, är underhållande bara det. Boken börjar precis som jag hade hoppats på där en förbannad Minou lyssnar på kassetten och samtidigt som hon blir arg blir hon naturligtvis ledsen.

 

Ganska snart i handlingen åker Minou iväg till Spanien och där tycker jag att boken faller. Det är inte mycket intressant som händer och allt känns så orealistiskt. Hon bor på hotell i Spanien i flera månader på bara ett studiemedel och gör egentligen inget vettigt. Det är snarare de personer hon möter på sin resa som är intressanta, och då tänker jag på hunden Boso med ägare, ”Satan”, och DJ-kompisen Bianca. Men Minou själv förstör både dessa andra karaktärer och handlingen i sig.

 

Det tog tyvärr mycket ork för att ens ta mig igenom denna bok. Ingen som jag kan rekommendera med andra ord. Jag hoppas att Jenny Jägerfelds andra bok Här ligger jag och blöder är bättre, för den står också oläst här hemma i bokhyllan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!