Hetsa inte upp dig över småsaker

 

Originaltitel: Don’t sweat the small stuff…

Författare: Richard Carlson

Land: USA

Sidor: 212

År: 1997

 

 

Baksidestext:

 

Hetsa inte upp dig över småsaker är en liten bok som lär dig hur du undviker att bli tokig över småsaker. Med hjälp av Richard Carlsons enkla råd kan du lära dig att ta det lugnt mitt i din stressade tillvaro, och därigenom få ett mjukare och behagligare sätt att förhålla dig till livet.

 

Med varsamma och uppmuntrande råd visar Richard Carlson hur du kan agera på ett mer eftertänksamt och kärleksfullt sätt i din vardag. Du kan också få vägledning i hur du lär dig sådant som att leva i nuet, låta andra ta åt sig äran ibland, vara mindre envis, lita på din intuition och – framför allt – leva varje dag som om den vore den sista!

           

Omdöme:

 

Det är inte ofta jag läser denna typ av böcker och jag tror att anledningen är att varje gång jag gör det så läser jag böcker där samma sak står om och om igen och samma sak var det med denna bok. Flera tips stod med i 2-3 olika kapitel och det blev lite tråkigt med så mycket upprepningar. Samtidigt fanns det många bra tips som jag verkligen ska försöka ta till mig och arbeta med. De tips som fångade mig mest var:

 

- Att låta någon berätta klart det han eller hon ska säga utan att man själv avbryter och berättar något som man själv varit med om som varit liknande. Låt andra prata och ta åt sig äran och försök vara tyst någon gång.

 

- Att verkligen lära sig leva i nuet. Om man ska tänka att det blir bättre om jag är på någon annan plats eller om jag gör på ett eller annat sätt så kommer jag så fort jag uppnått detta längta till nästa. Stanna istället upp och njut av livet där du är just nu!

 

- Att föreställa sig att alla man möter varje dag besitter en kunskap som de kan dela med sig av till en själv. Fundera över vad var och en kan lära dig, istället för att till exempel irritera dig över småsaker som denna gör.

 

- En gång i veckan, skriv ett hjärtligt brev till någon du känner eller någon du inte känner men ser upp till och förklara detta för den personen. Du kommer göra någon annan väldigt glad samtidigt som du kommer känna glädje själv när du skriver brevet.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!