Berättelsen om Pi

Originaltitel: Life of Pi

Författare: Yann Martel

Land: Kanada

Sidor: 351

År: 2001

 

 

Baksidestext:

På stilla havets oändliga, blå och solglittrande yta guppar en ensam livbåt. Ombord finns en hyena, en orangutang, en drygt två hundra kilo tung bengalisk tiger – och så Pi, en sextonårig indisk pojke. De är de enda överlevande efter nattens oväder då fartyget de reste med förliste och försvann ner i djupet.

 

Det här är Pis berättelse om ändlösa dagar och nätter till havs. En berättelse fylld av äventyr och spänning, hopp och förtvivlan, triumfer och grymma nederlag. En berättelse om hur en resa som slutar i tragedi blir början på en annan resa; en fantastisk och omstörtande färd över ett världshav men också genom en människas inre och det universum av livsfrågor hon bär inom sig. En berättelse om livet självt.

 

Omdöme:

 

Den här boken har säker stått oläst i min bokhylla i tio år, men nu när jag såg att den skulle bli film var jag tvungen att läsa den innan jag går och ser filmen. Enligt mitt tycke var bokens början väldigt bra där det första fanns en massa spännande tankar om djur på zoo och sedan diskussion om de olika världsreligionerna. Det var både intressant och oerhört tänkvärt. Tyvärr höll det inte mer än ca 100 sidor in i boken för när Pi och tigern sedan tillbringa resten av boken tillsammans på en båt tröttnade jag. Vissa delar var fortfarande intressanta men i längden blev det för långtråkigt enligt min smak. Men jag ska försöka gå och se filmen så snart som möjligt för jag är oerhört intresserad av att se hur de gjort för att få det att vara intressant filmen igenom.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!