Bokutmaningar 2013

Förra året körde jag otroligt många utmaningar bara för att läsa något nytt, något jag kanske inte annars brukar läsa och visst, jag klarade inte alla utmaningar men jag läste mycket nytt vilket var otroligt skoj! Men, i slutet av året kände jag att jag helt tappade läslusten då jag bara hade böcker kvar i utmaningarna som jag inte var jättesugen på och därför blev det att jag knappt läste någonting. På grund av detta har jag bestämt mig för att bara ha två utmaningar i år.
 
Det första är att jag INTE ska hoppa på någon annan bokutmaning eller på annat sätt tvinga mig till någon läsning som jag egentligen inte vill göra. Jag ska bara läsa sådant som jag verkligen vill läsa för stunden!
 
Det andra är att ha färre olästa böcker i bokhyllan i slutet av året än vad jag har just nu. Jag har köpt många böcker på senaste tiden som jag tyckt verkar otroligt bra men sedan har jag läst biblioteksböcker istället eller inte läst något. Jag kan inte ge mig själv köpförbjud när det kommer till böcker för jag fullkomligt älskar att köpa nya böcker! För mig är de inte bara underhållning utan de är också fantastisk inredning och för mig känns böcker hemtrevligt. Jag går ofta in på mitt kontor och bara sätter mig och läser bokryggarna i bokhyllorna eller tar ut ett par stycken och läser baksidan och funderar på vilken bok jag ska läsa framöver.
 
Under helgen har jag färdigställt mitt exceldokument jag påbörjade för länge sedan där jag har alla mina böcker. När jag nu är klar ser jag att jag har 453 böcker stående i mina bokhyllor (då har jag inte räknat med en del faktaböcker, min pojkväns böcker han har i sin bokhylla eller barnböcker). Skrämmande nog kom jag fram till att av alla dessa böcker är det 292 böcker som är olästa! Det är en helt sjuk siffra och då har jag ändå precis rensat undan vissa böcker som jag vet att jag aldrig kommer att läsa för att göra mer plats. Det betyder alltså att jag har 292 böcker som jag VILL läsa här hemma! Förra året läste jag 55 böcker och håller jag samma takt framöver kommer det ta 5,5 år för mig att läsa de jag har här hemma om jag inte köper något nytt. 
 
Någon kanske blir upprörd nu om de räknar ut att jag "bara" har 161 lästa och därmed fler olästa böcker. Anledningen till detta är att jag nyligen rensade bort de böcker som jag aldrig skulle läsa igen och som jag inte tyckte om så att jag inte heller skulle rekommendera dem till någon av mina vänner. De böckerna finns ingen anledning till att ha hemma stående och ta plats.
 
Alltså, om ett år ska jag ha mindre än 292 olästa böcker här hemma. Förhoppningsvis till och med mindre än 250. Vi får se hur det går men jag hoppas att dessa två "utmaningar" gör att jag får tillbaka min läslust och att det blir ett fantastiskt läsår!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!