Dagens lucka: 2

DAGENS BOK


Boktjuven av Markus Zusak

Denna bok läste jag tidigare i år och tyckte den var helt fantastisk! Jag klarar egentligen inte av böcker och filmer som har minsta lilla med andra världskriget att göra längre. Anledningen är helt enkelt att jag känner mig fullproppad. Jag vet att det är en av de mest hemska saker som någonsin har hänt, och det tycker jag självklart också. Men jag önskar bara att det kanske lades mer fokus på någon annan händelse också men det är en helt annan diskussion. Hur som helst så var Boktjuven faktiskt ett undantag. Jag fastnade i boken på en gång!

Lilla Liesel blir skickad till en fosterfamilj tillsammans med sin lillebror, men på tåget dit dör han. När han begravts hittar Liesel en bok på kyrkogården som hon stjäler. I fosterfamiljen lär pappan henne sedan att läsa och hon får nu veta att boken hon fått tag på är dödgrävarens handbok. Efter denna bok följer fler bokstölder. Både från borgmästarens bibliotek och från nazisternas bokbål. Den absolut starkaste delen i boken är när bomberna faller över staden och Liesels familj gömmer sig i ett skyddsrum med sina grannar. Alla är ledsna och orolig men Liesel sitter där och läser högt och till slut lyssnar alla på hennes lilla röst istället för bombningarna och glömmer helt bort tid och rum. Helt plötsligt säger någon att bomberna slutat falla och en man svara att de måste få höra klart kapitlet innan de går ur skyddsrummet. Denna lilla flicka lyckades lugna ner alla med sin bok. Fantastiskt! En annan sak som jag älskar med denna boken är att berättaren är ingen mindre än döden, vilket gör det extra intressant. Kommer nog snart läsa om den igen!

DAGENS FILM
Hook

Jag vet faktiskt inte hur många gånger jag sett den här filmen sedan jag var yngre. Peter Pan är en underbar historia i sig om pojkarna som aldrig vill bli vuxna och nu visar det sig att Peter själv (underbara Robin Williams) har blivit en äldre man som glömt hela sin tid i Neverland. När hans två små barn, Maggie & Jack, blir kidnappade får han möta Tingeling (värdens vackraste kvinna enligt mig, Julia Roberts, min favorit!) som tar honom med tillbaka till Neverland där han återigen får möta de borttappade pojkarna, Kapten Krok och alla de andra.

DAGENS ARTIST
Beyoncé - Run the world

Jag hade lite svårt att bestämma mig för vilken låt jag skulle välja med denna artist för jag tycker att hon har gjort så otroligt många bra låtar. Denna låt är inte en av hennes bästa enligt mig, men jag valde den ändå för att visa vilken otroligt duktig sångerska hon är Beyoncé. Detta framfördes live på The Billboard Music Awards 2011 och hennes energi på scenen är otrolig och likaså hela framträdandet med hennes dans till videon bakom och alla andra dansarna. Var så ledsen att jag missade hennes konsert i Globen förra året, men hoppas jag får chansen att se henne snart i alla fall! Imorgon kommer ni faktiskt få höra henne igen med en annan artist. Där får ni verkligen en ledtråd ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!