Bokutmaningar för mig själv under 2012

Jag har hittat flera bokutmaningar i flera olika bloggar under året. Minns tyvärr inte vilka just nu. Jag har i alla fall skrivit ner dessa och har nu tänkt att göra en bokutmaning bara för mig själv där jag ska försöka trycka ihop flera utmaningar i en!

Jag har som avsikt att i snitt läsa minst en bok varannan vecka även i år, men för att klara utmaningarna helt måste jag läsa ännu fler. Med tanke på att jag läst 31 i år och att jag nu till kommande år är färdig i skolan och bara har jobb att fokusera på så kommer jag antagligen kunna läsa ännu mer!

Min plan är att läsa en författare på varje bokstav i alfabetet, dock inte i ordning vilket skulle vara för begränsat och jag skulle antagligen tröttna fort. Det finns 29 bokstäver i alfabetet och av dessa ska 12 vara skrivna av författare som jag aldrig läst något av tidigare, men som jag tänkt att göra och har stående hemma i bokhyllan. Därmed får jag med både utmaningarna boktolvan och hyllvärmare. Det ska även finnas med 5 Nobelpristagare.

Förutom detta ska jag läsa minst en triologi (har precis börjat med Hungerspelen men är även sugen på Den vita massajen och Eragorn som står här hemma i bokhyllan) och försöka läsa de böcker som ligger på 1:a platsen på pockettopplistan hos Adlibris i slutet av varje vecka.

Jag vet att det är många utmaningar, men då jag väver ihop dem behöver det inte vara så många mer än just 29 stycken (beroende på hur ofta pockettopplistan ändras, max 52 stycken men i år har det varit samma 1:a i flera veckor). Genom att väva ihop dessa utmaningar hoppas jag på att variera min läsning och både läsa nya genrer och författare och därmed vidga min litteraturkunskap. Det kommer bli ett spännande bokår 2012 och självklart kommer jag hålla er uppdaterade med hur det går för mig. Vet inte om det blir varje, varannan eller var tredje månad men det lär ni märka!

För att klara mina Nobelpristagare har jag gått med i en utmaning hos Hundöras blogg där man från 1 december till 29 februari ska läsa tre vinnare och jag har valt just tre Nobelvinnare. Har ännu inte börjat läsa dem, men det blir nu efter nyårshelgen!

Kommentarer
Postat av: Evalinn

Lycka till - och gott nytt år! :-)

Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Lycka till :-)

Vet inte om jag vill sätta mål för läsandet, det sköter sig ofta så bra ändå MEN din variant verkar bra för att inte fastna i "same, same but different"-träsket...



Förresten: Du frågade innan jul om jag hade något bra tips på nån julig bok.. Det hade jag inte då, men jag har det nu: Det stora julkalaset av Jean Stubbs.



Handlar om en familj där det bara är mamman som tycker om samtliga familjemedlemmar och där det finns en hel del ouppklarade saker. Det kan bara gå åt helvete...

2012-01-14 @ 15:25:05
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!