Niceville

Den senaste boken jag har läst måste vara en av de bästa jag någonsin läst, nämligen Niceville av Kathryn Stockett. Den handlar om tre kvinnor i Jackson, Mississippi, på 60-talet. Två av kvinnorna, Aibileen och Minny, är mörkhyade och arbetar som hemhjälp i vita familjer. Den tredje kvinnan är en vit kvinna vid namn Skeeter som drömmer om att bli författare, men alla andra tycker att hon ska följa deras exempel. Gifta sig, skaffa barn och låta mannen sköta arbetet medan kvinnorna träffas, spelar bridge och skvallrar om det senaste. Boken var uppdelad så att vi fick se berättelsen från var och en av kvinnornas perspektiv. Att den var uppdelad på dessa tre personer var riktigt bra och det var lätt att hänga med fast perspektivet byttes. Det var nog första gången som jag tyckte om alla huvudpersonerna lika mycket och inte ville stressa fram handlingen till min favoritkaraktär!
Jag tyckte om att det var så mycket "hemligheter" i boken som man som läsare fick klura ett tag på: Vad fanns det egentligen på övervåningen som miss Celia döljer? Vad har hänt med Constantine? Vad gjorde Minny mot miss Hilly som var det Fruktansvärt Hemska? Vad kommer mister Johnny göra när han får veta att Minny är i hans hus? Kommer någon komma på vad de tre kvinnorna håller på med och vad händer då? Jag fick ju svar på alla frågorna i boken men det tog ett bra tag och det gillade jag. Det höjde stämningen på något sätt. Bokens slut var riktigt bra, men det vill jag så klart inte avslöja för jag tycker absolut att ni ska läsa den här boken! Från första sidan så kunde jag inte lägga den ifrån mig. En fantastisk bok! Måste rusa iväg och se filmen på bio snart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!