Jullista!


Har sett en jullista i ett par bloggar så nu tänkte jag passa på att svara på den jag med. Överröser er med jul nu, men det är för att jag längtar så! Tänk, på söndag är det bara 4 veckor till 1:a advent!

 

Blossa eller någon annan glögg

Inte så noga, kan vara vilken som. Men gärna starkvinsglögg! Saftglöggen smakar mest, ja... saft!

 

Hackade eller hela nötter

Hackade

 

Grön eller vitmossa?

Svårt...vitmossa får det nog bli!

 

Riktig gran eller plast?

RIKTIG! Om det inte är en riktig behöver det inte vara någon gran alls! Inget fejk här inte!

 

Lussekatter med eller utan saffran?

Även om mammas utan är väldigt goda, så blir det med när jag själv bakar!

 

Lussekatter med eller utan russin?

Absolut med! 5-6 stycken i varje bulle :)

 

Julen vill jag läsa om:

Överallt! I tidningar, böcker, på nätet.

 

Julgröten äter jag helst med:

Kanel när mamma har kokat egen!

 

Köttbullar eller prinskorv?

Mammas köttbullar helt klart!

 

Julskinka med senap eller utan?

Med! Och då ska det vara Västerviks senap. Så god!

 

Lussekatt eller pepparkaka?

Svårt val, älskar båda! Men måste jag välja blir det nog pepparkaka!

 

Sill eller lax?

Ännu ett svårt val... Vill ju ha båda! Hade nog sagt lax i vanliga fall, men på julbordet föredrar jag nog faktiskt sill.

 

Gravar din lax själv eller köper du?

Köper

 

Tomte eller ingen tomte?

Helst ska det ju vara tomte, men när det inte finns småbarn är det inte lika viktigt.

 

Brunkål eller rödbetssallad?

Brunkål har jag aldrig ätit. Hade sagt varm, god rödkål. Men rödbetssallad är inte heller fel.

 

När börjar du pynta ditt hem?

Adventsljusstakarna brukar komma fram lagom till advent och tomtarna runt lucia. Men i år känner jag i hela kroppen att det antagligen kommer bli tidigare :)

 

När klär du granen?

Eftersom vi inte firar julen hemma och jag ändå ska envisas med en gran brukar det bli veckan före julafton för att jag verkligen ska få njuta den veckan hemma.

 

Vad är ett måste på ditt julbord?

Janssons, köttbullar, sill... Allt! Men skulle jag bara få nämna en sak så blir det "doppegryta" :)

 

Vad dricker du till julamten?

Julmust, helt klart!

 

Hur ser er julafton ut från det att ni vaknar till det att ni går och lägger er?

Mycket har hänt de senaste åren och minnen sen jag var liten när alla fortfarande fanns i livet kommer vara min drömjul för evigt. Jag drömmer mig ofta bort och fantiserar om att det fortfarande är så. De senaste tre åren har jag och Joakim firat ihop. Vart annat år med mina traditioner och vartannat med hans.

 

Hos oss är kvällen före julafton viktig då vi ska provsmaka doppegrytan och den nystoppade korven som mamma och lillebror gör varje år. Det är nästan bäst med hela julen! På julafton är det en lugn förmiddag och till lunch brukar morbror med familj komma och även farfar och farbröderna. Sen åker morbror hem och de andra stannar kvar och tittar på Kalle. Efter det brukar jag och mamma åka och hälsa på morfar, som tyvärr inte orkar vara med längre, men vi ser alltid till att åka dit 1-2 gånger på julafton för att han inte ska behöva känna sig ensam. Mer orkar han inte heller. Efter Kalle sitter också alla och sover i soffan och jag har en pojkvän som längtar efter julklapparna, men de öppnas inte förrän efter middagen. Förr åkte vi alltid på midnattsmässa, men det har inte blivit de senaste 5 åren... Däremot åker jag på julotta på morgonen :)

 

De år vi är hos Joakim firar vi hos hans mormor och morfar och då har mostern varit där också. Det är helt annorlunda. Allt är så otroligt lugnt och skönt! Vi bara äter gott hela dagen, spelar spel och på kvällen blir det bastun och sen ännu mer spel. Riktigt avkopplande! Joakim tycker det är bättre traditioner de har, för där får man öppna julklapparna direkt efter Kalle och slipper vänta ännu längre haha! Precis som ett litet barn är mitt hjärta ;) Var rädd att jag skulle gråta första året utan mamma och pappa, men jag njuter varje gång jag kliver innanför dörren i Arboga och känner hur all stress bara försvinner ur kroppen så det har bara varit härligt! :)

 

Gillar du att julpyssla?

Mer och mer! Men jag gillar mest att göra julgodis :)

 

Favorit julfilm?

Ensam hemma, Miraklet i New York, En julsaga, Astrid Lindgrens filmer och självklart julkalendrarna som jag tittar på året runt! Älskar julfilmer!

 

Favorit julbok?

Försöker desperat hitta en skönlitterär julbok, men inte lyckats ännu. Men Astrid Lindgrens böcker är ju klassiker. Tänk bara på Kajsa Kavat till exempel! Tänk vilka fantastiska böcker denna kvinna har skrivit! Det är pinsamt att hon inte fått mer priser för dem! Hon borde få det, fast hon tyvärr inte finns längre. Det är min mening! ;)

 

Julöl eller vin till julmaten?

Om det inte blir julmust så får det väl bli vin. Absolut inte öl!

 

Favoritpynt?

Alla ljusen, helt klart! Är inte så mycket för prydnadsgrejer egentligen, men jag gör undantag vid jul när det finns söta tomtar och vackra änglar. (Vissa av änglarna får iofs vara framma året runt.)

 

Favorit i Kalle Ankas jul?

Årets överraskning! Sen har inte Tjuren Ferdinand varit min favorit, men mormor älskade den och sen hon försvann så betyder den delen mest ändå!

 

Favorit julsång?

All I want for christmas

 

Favoritgodis?

Knäck! Och Juleskum!

 

Favoritjulrecept?

Våra pepparkakor!

 

Vill du ha julkort med brevbäraren eller i mailen?

Med brevbäraren helt klart! Jag är så glad att jag har så många fina vänner som fortfarande skickar riktiga julkort. Blir varm i hela kroppen för varje julkort jag får av mina nära och kära!

 

Vill du ha hemmagjort julgodis eller köpt?

Helst hemmagjort, men jag säger absolut inte nej till en ask Aladdin eller en påse Juleskum som jag fullkomligt älskar!

 

Vilka färger har ni till jul?

Rött, grönt, guld, vitt och silver

 

Hur ser din julfrukost ut?

Hemmagjord risgrynsgröt som vi gjort kvällen innan för att kunna sätta ut en skål med gröt på trappan till tomten kvällen innan också!

 

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?

Som jag sa innan! Doppegryta är ett måste hemma hos oss! Vi börjar att äta det kvällen innan julafton och sen äter i alla fall jag det varje dag ända fram till ett par dagar efter nyår! Jocke får nog efter 2-3 gånger haha ;) Nej, ingen jul utan doppegryta!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!