Cirkeln



Originaltitel: Cirkeln

Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

Land: Sverige

Sidor: 516

År: 2011

 

 

Baksidestext:

Apokalypsen börjar i Bergslagen

 

Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De har inget gemensamt. De vet inte hur de kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

 

 

Omdöme:

Sedan jag hörde talas om boken första gången har jag varit nyfiken på den vilket bara har ökats på med tanke på allt bra jag hört om den. Boken nominerades till Augustpriset i höstas och blev även utsedd till årets bok av bokbloggare.

 

I början var jag inte överförtjust och kände att jag nog hade haft för höga förväntningar, men ju längre in i boken jag kom, ju mer gillade jag den och hade svårt att lägga den ifrån mig. Jag gillar att den har fått med så många olika delar där gruppen tonårstjejer både består av skolans snyggaste tjej, nörden, plugghästen osv. samtidigt som alla typiska ämnen är med. Förälskelse, svartsjuka, gräl, skola blandat med magi, rädsla och fara, häxor och demoner.

 

Vissa stunder kunde det kännas en aning platt, men det försvann snart och blev otroligt välskrivet och spännande. Jag var väldigt nyfiken på om det skulle märkas att det var två författare som skrivit boken, men jag kände inte någonstans att det skar sig utan det flöt på som det skulle. Om bara någon vecka kommer andra delen i trilogin ut, vilken jag ser fram emot att läsa, även om jag precis som med den här boken kommer vänta tills pocketutgåvan släpps.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!