Brev till en bokhandel


Originaltitel: 84, Charing Cross Road

Författare: Helene Hanff

Land: USA

Sidor: 97

År: 1970

 

 

Baksidestext:

1949 skriver Helene Hanff sin första beställning till antikvariatet på 84, Charing Cross Road i London. Det är början till en livslång vänskap med dem som arbetar där. Boken är en kärleksförklaring till böcker och bokhandel som också blivit film.

 

Omdöme:

Till bokcirkelns tema på brevromaner läste vi, som jag sagt i ett tidigare inlägg, Pappa Långben. Den bok jag själv nominerade var Brev till en bokhandel, som jag tyckte lät fantastisk när jag läste om den. Bokens författare skrev själv ett brev till en bokhandel i London 1949 och ville beställa ett par böcker vilket senare ledde till många brev fram och tillbaka mellan Helene och de som arbetade i bokhandeln.

 

Jag tycker det är oerhört fascinerande hur hon, utan att känna dessa personer, kunde bli så personlig emot dem, och samma sak från deras håll. Vid jul och påsk och andra högtider skickar hon både skinka, ägg och nylonstrumpor m.m. till arbetarna och deras familjer. Detta enbart för att hon har sett hur eländigt det är i London i och med ransoneringen av mat.

 

Tyvärr hjälper inte denna fascination jag känner så långt. Boken känns väldigt gammal, äldre än den faktiskt är, och breven känns formella och uppstyltade. Inte så man skulle tänka sig att de skulle vara efter att bara ha hört handlingen. Språket i deras brev är helt enkelt för långtråkigt och segt för min stil, men jag gillar handlingen. Eftersom boken har gjorts till film ska jag försöka se den, för i just det här fallet kan jag tro att filmen är bättre än boken. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!