Ja till Liv! - Liv Strömquists ABC


 

Originaltitel: Ja till Liv! – Liv Strömquists ABC

Författare: Liv Strömquist

Land: Sverige

Sidor: 140

År: 2011

 

 

Baksidestext:

Ja till Liv! är en ABC-bok som ser ut som en LSD-karta. Från A till Ö diskuterar hon olika ämnen, allt från kristdemokratiska barn och nazisttjejer, till nördar och queerposörer i en skruvad skolbok, fylld med politisk satir, pedagogisk plakatpolitik och svaret på frågor som: Hur dog moderaterna ut? Varför är varje hallåa på TV4 förbunden att bli ihop med Niklas Strömstedt? Och vad tillför Robert Gustafsson till evolutionsteorin? Ja till Liv! innehåller flera av Liv Strömquists allra mest älskade serier, som aldrig tidigare varit utgivna i bokform, till exempel ”Kulturtanter”, ”Tolv tröttsamma typer”, ”Månadens manshora” och ”Tjejkväll i tredje riket”.

 

Omdöme:

Serieroman, det kändes inte riktigt som min grej, även om jag bara hört lovord om denna bok. När det nu blev månadens bok på bokcirkelonline fick jag ändå tillfälle att faktiskt läsa den. Och vilken tur det var! Tänk vad jag annars hade gått miste om!

 

Jag satte mig ute på altanen och började läsa boken men fick gå in efter bara 3-4 sidor eftersom jag skrattade så mycket och jag inte ville att grannarna skulle tro att jag blivit tokig. Jag sprang in, hämtade mina post-it-lappar och började lappa de sidor som var extra bra och som jag kände att jag ville visa mina vänner eller min pojkvän. Och vad lappar det blev! Det värsta är ju att det är en biblioteksbok så jag har nu beställt min egen bok och ska flytta över lapparna dit.

 

Det som är så kul med boken är hur Liv Strömquist ställer allt till sin spets och driver med allt som är sjukt i samhället och alla de som kanske inte alltid agerar/agerat på det klokaste sätt. Mina två favoriter är ”A – arbetslinjen” som talar om de moderata urmänniskorna och att ”arbete” enligt dem inte var ”uppgifter som behövde göras” utan istället ”uppgifter som någon med pengar kan betala för”, och ”B – barn” som handlar om att alla barn är kristdemokrater.

 

Jag kan starkt rekommendera denna fantastiskt roliga bok som verkligen får en att tänka till mitt i allt skrattande.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!