Den stygga flickans rackartyg

Originaltitel: Travesuras de la niña mala

Författare: Mario Vargas Llosa

Land: Peru

Sidor: 326

År: 2006

 

Baksidestext: De är femton när de träffas första gången i Limas burgna villastad Miraflores i början av femtiotalet. Lily, ”den lilla chilenskan”, är fräck och framfusig och bäst på att dansa mambo. Ricardo, medelklassynglingen, blir handlöst och hjälplöst förälskad, men avvisas av den flyktiga Lily.

 

Ödet vill att deras vägar korsas många gånger under de kommande decennierna, på platser runtom i världen: Paris, Tokyo, London, Madrid och Havanna. Varje gång blir Ricardo lika förälskad i Lily igen – men själv älskar Lily sin frihet och den trygghet som bara pengar och makt kan ge.

 

Omdöme:

Jag älskar när en bok slår ner alla mina fördomar som jag haft om den och totalt överraskar mig. Det var precis vad som hände när jag läste den här boken! Nobelpriset i litteratur går till författare som antingen skriver väldigt tråkiga och ofta politiska böcker eller skriver på ett sätt som gör att läsarens intelligensnivå måste vara en aning högre än genomsnittet för att förstå boken över huvud taget. Det är lite min personliga åsikt. Inte minst efter att jag fick det lite bekräftat när jag precis läst Pesten.

 

Den här boken är i och för sig en aning politisk genom att man hela tiden återkommer till Perus styrelseskick, men det är absolut inte någon stor del av boken. Resten av handlingen tycker jag är långt ifrån tråkig. Jag var aldrig beredd på vad som skulle hända härnäst och vad den stygga flickans nästa rackartyg skulle vara.

 

Ricardo, bokens huvudperson, har kvar sina känslor för ”Lily” hela livet och det spelar ingen roll hur många gånger som hon sårar honom. Han förlåter henne alltid och blir för en liten tid lyckligare än vad han någonsin har varit. Jag tycker lite synd om honom att han bara inte kan släppa henne och gå vidare med sitt liv. Samtidigt verkar han ha funnit sig i att bli behandlad som skit och till och med vara lycklig ändå. Jag blir mer irriterad på den stygga flickan som gång på gång bryter ner dem som tycker om henne och bara en liten bit in i boken har jag släppt alla tankar på att försöka lista ut vad hon ska ta sig för nästa gång. Det går aldrig att gissa för hon kan verkligen göra vad som helst!

 

”Mycket vill ha mer” passar verkligen in på den stygga flickan, eftersom detta är det enda hon strävar efter i livet. Att träffa någon som är rikare än den rika man som hon just då har sällskap med. Ricardo däremot har haft ett mål i livet: att flytta till Paris och bo där hela livet och försörja sig på det han tycker om. Dessa olika synsätt på meningen med livet kolliderar gång på gång och det är just därför den stygga flickan sårar Ricardo.

 

Boken var svår att lägga ifrån sig just av den orsaken att jag aldrig visste vad som skulle hända härnäst. Vargas Llosa har skrivit på ett väldigt öppet, beskrivande men ändå enkelt sett vilket jag verkligen uppskattar. Efter att ha läst boken förstår jag varför han fått Nobelpriset och jag ser verkligen fram emot att ta mig an Bockfesten som står här hemma i bokhyllan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!