Mitt namn är röd


Mitt namn är röd


Originaltitel: Benim Adim Kirmizi

Författare: Orhan Pamuk

Land: Turkiet

Sidor: 481

År: 1998

 

 

Baksidestext:

En snöig vinterdag 1591 mördas en miniatyrmålare vid sultan Murad III:s hov i Istanbul. Senare mördas även ateljéns mästare. Sultanen har i hemlighet beställt en illuminerad bok med sitt porträtt i den nya venetianska stilen, en styggelse i de rättrognas ögon. Det står snart klart att mördaren måste sökas i miniatyrmålarnas egen krets.

 

Mordgåtan är sammanvävd med en passionerad kärlekssaga. Den berättar om den unge målaren Karas kärlek till mästarens vackra dotter som är mor till två söner och vars make inte har återvänt från kriget mot perserna. Hon söker en man, en far till sina barn, och beskydd i ett förtryckt samhälle.

 

På ett annat plan är romanen en berättelse om idéer. Det osmanska riket har nåtts av renässansens konstnärliga ideal. De rättrognas röster mullrar i mörkret. Men miniatyrmålarnas mästare har blivit betagen av de venetianska målarnas individuella personteckning. Han driver därför sina lärlingar att bryta mot de regler som den traditionella stilen föreskriver. Häri ligger också mordgåtans lösning.

 

Mitt namn är röd är en roman om det konstnärliga skapandets villkor och det dagliga livets krav. Den värnar om rätten till personlig stil och identitet i en värld av kulturella konventioner och religiöst förtryck.

 

Omdöme:

Jag brukar ha svårt för böcker där det är fler än två olika berättare. I den här boken vet jag inte ens hur många olika personer, färger eller saker som fick berätta. Jag hängde inte med alls och efter att ha plågat mig igenom halva boken började jag för första gången någonsin skumma mig igenom en bok. Orkade helt enkelt inte lusläsa den som jag i vanliga fall alltid gör.

 

Texten på bokens baksida låter verkligen lockande, men nu när jag läst boken så tycker jag den inte stämmer överens alls. Har jag verkligen läst den här boken?  Känner inte igen det alls… Orhan Pamuk är säkert en duktig författare, men hans berättarteknik fungerar inte alls för mig så tyvärr blir det lägst betyg för denna boken.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!