Jellicoe Road


 

Originaltitel: On theJelicoe Road

Författare: Melina Marchetta

Land: Australien

Sidor: 351

År: 2006

 

 

Baksidestext:

Som elvaåring överges Taylor på 7-Eleven av sin mamma. Många år senare hinner historien ikapp henne. Samtidigt väcks gamla konflikter till liv på Jellicoe internatskola, där ännu en i Taylors närhet försvinner och någon återvänder.

 

Jellicoe Road är en lika vacker som skakande skildring av två generationers vänskapsband, mörka hemligheter och hjärtslitande tragedier. Ett finmaskigt nät som spänner över tid och rum. Parallellt med att Taylor tvingas konfronteras med sitt livs största utmaningar, visar sig ett manuskript innehålla nyckeln till det förflutna. Vilka var barnen som var med om det fruktansvärda för 22 år sedan? Är deras öden på något sätt sammanflätade med Taylors?

 

Berättelsen kan börja.

 

Omdöme:

Det är farligt när man bara hör bra åsikter om en bok, en bok som alla verkar älska. Ofta blir jag i dessa sammanhang besviken över att boken inte lever upp till de förväntningar som jag byggt upp. Jellicoe Road är ett undantag!

Jag har funderat och funderat på vad det är som jag tycker gör denna bok så bra, men jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Det skulle kunna vara språket som på en gång fängslade mig och som beskriver allt så att läsningen bara flyter på. Jag skulle till och med kunna gå så långt så att jag anser att det känns som om boken sjunger ut texten.

 

Om det inte är språket så kan det vara en så simpel sak som den enkla handlingen som fängslar mig. Under en period har jag bara läst fantasy eller väldigt tunga böcker. Den här är enkel, vardaglig bok och det finns inga konstigheter. Eleverna går i skolan och leker lekar med varandra. De är kära, olyckliga, äventyrslystna, uttråkade och de har sina egna historier. Denna bok är helt fantastisk!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!