Skattkammarön


 

Originaltitel: Treasure Island

Författare: Robert Louis Stevenson

Land: Skottland

Sidor: 254

År: 1883

 

 

Baksidestext:

Den unge Jim Hawkins får tag på kartan över den ö, där den fruktade sjörövarkaptenen Kidds skatter finns nergrävda. Han och hans vänner ger sig iväg på skonaren Hispanolia till Skattkammarön.

Men går det att lite på besättningen? Och vilka avsikter har den enbente Long John Silver?

 

Omdöme:

 

Det här är en riktig klassiker som jag länge länge tänkt läsa. Från första stund gillade jag den och ingenting i boken avslöjar att det nästa år är 130 år sedan den skrevs! Kapten Flint som kommer till Jim Hawkins och hans mammas värdshus med skattkartan är en spännande karaktär i bokens inledning och hela hans karaktär förstärker bilden av pirater.

 

Boken innehåller spänning och äventyr och jag förstår att den har bevarats i litteraturhistorien. Long John Silver har jag länge hört talas om, även om jag inte tidigare läst boken. Han har blivit en av litteraturhistoriens mest välkända karaktärer. Detta är absolut en klassiker som jag tycker att alla ska läsa!

 


Kommentarer
Postat av: Lena

Oj oj...den där var det många år sedan man läste!

2012-07-04 @ 21:52:14
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!