Sherlock Holmes - A Study in Scarlet

 

Originaltitel: Sherlock Holmes – A study in scarlet

Författare: Sir Arthur Conan Doyle

Land: England

Sidor: 120

År: 1887

 

 

Handling:

 

Det här är första boken om Sherlock Holmes och doktor Watson där de för första gången träffar varandra och har en mordgåta att lösa. I ett hus i London hittas en amerikan mördad och då Scotland Yard inte vet hur de ska lösa fallet kontaktas Sherlock Holmes. I historien får vi också följa med till Utah och mormonerna där.

 

Omdöme:

 

Sherlock Holmes och Watson är två intressanta karaktärer och jag har länge velat läsa dessa böcker. Tyvärr blev jag lite besviken på just denna första bok. Till viss del kan det bero på att jag läste boken på engelska och att det var ganska svårt att förstå allt. Det var en hel del gamla ord som inte ens fanns förklaring till när jag försökte slå upp dem. Det gjorde att läsningen tog lite tid.

 

En annan sak som jag tyckte var irriterande i boken var mellandelen i Utah då jag först inte förstod alls vart det kom in i bilden och att det var oerhört segt. I slutet förstod jag dock kopplingen och kunde känna att det var bra att det ändå var med.

 

Det som jag tycker var bra med boken är just de båda karaktärerna. Watson som är lite skeptisk till en början men sedan fascineras mer och mer över Sherlocks sätt att arbeta, precis som jag själv fascineras över hans satt att analysera och arbeta.

 

Även om denna bok var lite av en besvikelse är jag sugen på att läsa fler böcker om Sherlock, till exempel Baskervilles hund som jag hört mycket gott om!

 


Kommentarer
Postat av: Maria

Jag läste ett par-tre böcker om Sherlock Holmes för många år sen. Tyckte Baskervilles hund var rätt ok men lite tråkig. De andra gillade jag inte alls. Jag får nog läsa om vid tillfälle och se vad jag tycker i dag.

2012-07-02 @ 17:56:00
URL: http://www.pocketblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!