Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag

Originaltitel: Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag

Författare: Sara Ohlsson

Land: Sverige

Sidor: 299

År: 2011

 

 

Baksidestext:

”Jag inser att jag legat naken och tätt intill, varm och yrvaket glad. Och medan jag fnissat av hans kittlande andedräkt har han tänkt att han inte längre vill.”

 

Olivia är dumpad. John vill inte längre vara ihop och hon fattar inte hur hon ska kunna överleva ensam. Vem är hon utan John, utan det perfekta förhållandet? Är hon verkligen en sån som bara kysser den hon älskar? Eller är det så enkelt som Danijel säger – att man ska skratta när man är glad, skrika när man är arg och ligga när man är kåt?

 

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag är en träffande, ifrågasättande, het ungdomsroman om att lyssna mer på sin kropp än på ryktena som sprids.

 

 

Omdöme:

 

Vilken underbar ungdomsroman! Flera av de känslor och händelser som utspelar sig i boken kan jag själv minnas tillbaka till när jag var ung. Inte de extrema delarna kanske, men små detaljer. Jag tycker det är fantastiskt att följa Olivias jakt på att hitta svaren på vem hon själv är och vad hon kan göra nu. Jenni som alla pratar så illa om visar att det finns mycket känslor även i henne. Musikens betydelse i vissa situationer älskar jag. Karaktärernas olikheter och att boken känns så verklighetstrogen gör den ännu bättre.

 

Det här är en riktig bladvändare som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Tycker också om de korta kapitlen som gör att man kan ta en paus på var och varannan sida, även om jag egentligen hade velat undvika det. Om man lyckas lägga den ifrån sig så är det en perfekt bok att ha i väskan och läsa på tunnelbanan etc. Underbar bok!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!