Kartor för vilsna älskande

Originaltitel: Maps for lost lovers

Författare: Nadeem Aslam

Land: England

Sidor: 421

År: 2004

 

 

Baksidestext:

Jugnu och hans älskade Chanda är försvunna.

 

I likhet med så många andra unga par i England levde de tillsammans utan att vara gifta, men i sina pakistanska familjers ögon drog de skam och vanära över hela släkten.

 

Ryktena om vad som har hänt dem blir allt mer fantastiska, med det dröjer nästan ett halvår innan historien börjar rullas upp. En vinterdag grips Chandas båda bröder, misstänkta för att ha mördat de två älskande.

 

Jugnus bror Shamas har bott med sin hustru Kaukab i England i många år. Kaukab är rättrogen muslim och känner sorg och vanmakt när hennes tre barn tar avstånd från henne. Hon lever nästan helt utanför det moderna engelska samhället och står för bevarandet av gamla traditioner, seder och bruk. Även så kallade hedersmord?

 

Det är de unga som vill ha förändring, med de tvingas ofta betala ett fruktansvärt högt pris.

 

 

Omdöme:

 

Den här boken kan säkert vara otroligt bra, men jag hade ingen ork till att läsa denna typen av bok just nu. Om det inte hade varit en bokcirkelsbok så hade jag för tillfället inte ens försökt börja läsa den. Jag läste ca 300 sidor, men de sista 100 bläddrade jag bara fort igenom och läste bara ett par ord per sida. Jag brukar inte läsa på detta sätt men när jag inte hade fastnat för boken över huvud taget på 300 sidor orkade jag helt enkelt inte mer. Kanske kan jag ge boken ett nytt försök någon gång, men nu klarade jag helt enkelt inte av den.

 

Det jag fastnade för när jag läste baksidestexten är den spännande historien om Jugnu och Chanda, men när jag väl började läsa boken tyckte jag inte att det var i fokus överhuvudtaget, utan det handlade mer om Shamas och Kaukabs liv. Lite synd faktiskt...

 


Kommentarer
Postat av: Evalinn

Hmmm...den där har stått på min att-läsa-lista i flera år (har den lånad faktiskt...jag skäms) men av nån anledning kommer jag aldrig igång med den.

Postat av: blogg_bohemen

Ge den en chans till säger jag. Det är en fantastisk berättelse, men du ska nog vara på humör för den typen av bok.

2012-05-09 @ 14:38:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!