Kaffe med rån

 

Originaltitel: Kaffe med rån

Författare: Catharina Ingelman-Sundberg

Land: Sverige

Sidor: -

År: 2012

 

 

Baksidestext:

Märtha, Snillet, Krattan, Stina och Anna-Greta har de långtråkigt där de bor på servicehuset Diamanten. Dålig mat och trist bemötande, för lite motion och ständiga besparingar. Antagligen skulle de ha det mycket bättre i fängelse!

 

Märtha får en snilleblixt – de ska begå ett brott och se till att de blir dömda. Någon typ av ekonomisk brottslighet, en liten kupp av något slag. Bytet ska de skänka till fattiga och gamla. Kunde Robin Hood så kan väl vi!

 

Med rollatorerna i högsta hugg tar gänget in på lyxhotell där det finns gott om förmögna gäster. Men allt går inte som planerat. För att lyckas måste de tänka ut det perfekta brottet. Äventyret tar fart. Snart finner sig Pensionärsligan indragen i den undre världen och vad som helst kan hända.

 

Omdöme:

 

Vilken härlig feel-good-bok detta är! Jag satt och lyssnade på den på jobbet och satt emellanåt och skrattade högt vid mitt skrivbord åt dessa pensionärers tokiga idéer. Uppläsare är Helge Skoog vilket jag tror gjorde boken ännu bättre än den kanske var. Jag tycker han har en fantastisk berättarröst och han hade en röst för varje karaktär vilket gjorde det otroligt levande. (Ett litet smakprov finns längst ner i inlägget.)

 

Boken är otroligt underhållande, men det ligger en liten ton av samhällskritik i botten vilket jag tycker är fantastiskt. Dessa gamla människor som förtjänar det bästa efter ett hårt liv ska inte behöva bli behandlade som de blir på ålderdomshemmet och tanken att det kanske är bättre på fängelset är det många människor i Sverige som tror. Men även om det kanske är bättre mat där och att de får komma ut mer så finns det saker som inte är så bra där heller.

 

Pensionärernas planer är det som jag tycker är roligast i boken. De kommer på så galna idéer, men det fungerar vilket gör det ännu roligare. Som till exempel när de drogar ner alla i bastun på Grand Hotell eller målar dit lite saker på tavlorna de tagit från museet för att ingen ska hitta dem.

 

Jag tyckte mycket om denna bok och vill gärna läsa något mer ifrån Catharina Ingelman-Sundberg!

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!