Nåd

 

Originaltitel: Nåde

Författare: Linn Ullmann

Land: Norge

Sidor: 152

År: 2002

 

 

Baksidestext:

 

Johan Sletten har just fått ett ödesdigert besked: han är döende. Johan, som är en medelmåttig förtidspensionerad kulturjournalist på sextio år, är gift för andra gången med sin stora kärlek, läkaren Mai. Men nu måste han alltså lämna allt detta. Hans liv har inte varit någon ”uppvisning i värdighet” och därför vill han åtminstone dö en värdig död. Han ber sin fru att hjälpa honom med det. Men ju närmare slutet de kommer desto mer börjar Johan tvivla på att han verkligen vill ha det så.

 

           

Omdöme:

 

Nu är det ett par dagar sedan jag lästa denna bok och jag måste säga att jag redan glömt bort den. Det var absolut ingen bok jag fastnade för och tyckte att huvudrollskaraktären Johan var en dyster och knepig figur, samtidigt som jag tyckte synd om honom. Jag fastnar inte för karaktärerna överhuvudtaget och det är bara på ett par sidor som jag tycker att det är bra.

 

Men ändå kan jag inte ge boken ett lågt betyg. Jag kan inte sätta fingret på vad det är men det måste vara något med språket och hur Linn Ullmann skriver som gör att jag ändå gav boken det betyg jag gjorde direkt efter att jag läst ut den. Det är hennes skrivsätt snarare än bokens handling som gett den betyget. Idag kanske jag hade gett den ett poäng mindre eftersom jag glömt bort så mycket och att den därför antagligen inte var något vidare… Jag kanske helt enkelt ska läsa någon annan av hennes böcker.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!