Tisdagarna med Morrie

 

Originaltitel: Tuesdays with Morrie

Författare: Mitch Albom

Land: USA

Sidor: 183

År: 1997

 

 

Baksidestext:

 

Morrie Schwartz var Mitch Alboms favoritprofessor, hans mentor och vän. På examensdagen lovar Mitch att hålla kontakten men det dröjer tjugo år innan han hör av sig. Av en händelse får han se sin gamle sociologiprofessor på teve; Morrie har drabbats av en nervsjukdom som långsamt förlamar hans kropp men inte hans sinnes briljans och inte hans lust att leva ända till slutet. Mitch beslutar sig för att besöka Morrie varje tisdag – precis som under studieåren. De samtalar om kärlek, äktenskap, känslor, förlåtelse, saknad och död. Deras pånyttfödda vänskap blir till en sista föreläsning fylld av visdom och erfarenhet, en lektion i konsten att leva.

 

           

Omdöme:

 

I höstas var jag och såg denna fantastiska bok som teater med skådespelarna Lars-Erik Berenett som Morrie och Christian Arin som Mitch. Det var så otroligt bra, tror till och med att det var den bästa teater jag sett! Synd att den har slutat gå för annars tycker jag verkligen att alla borde gå och se den! Boken har stått hemma oläst länge men efter teaterns slut ville jag läsa boken direkt. Och jag blev verkligen inte besviken! Boken var precis lika underbar som jag hade hoppats!

 

ALS måste vara den värsta sjukdomen man kan råka ut för och man riktigt känner hur Morries kropp bryts ned för varje vecka som Mitch kommer och hälsar på honom för deras små samtal. Boken känns otroligt jordnära, verklig, och något som biter fast i en ordentligt. Jag känner inte någon som råkat ut för denna sjukdom tack och lov men vissa av stegen har jag sett hos en annan nära anhörig som lämnade oss i höstas, vilket gjorde att denna bok kändes extra verklig för mig och jag satt flera gånger och lät tårarna rinna. Detta är en bok som jag verkligen rekommenderar och har du inte läst den redan så gör det för det är en bok som verkligen påverkar!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!