Dagens lucka: 3

Jag vet, klockan har passerat tolvslaget, men det är lördag och jag har haft fullt upp hela dagen. Kommer ett inlägg med vad jag hittat på strax. Först är det dags att presentera dagens lucka!


DAGENS BOK

Svinalängorna av Susanna Alakoski


Denna bok läste jag bara för någon månad sedan som första bok i en bokklubb på nätet jag gått med i. Vad jag skrev om den då hittar du här. Boken handlar om Leena och hennes finska familj som nu bor i Sverige i ett område som kallas för Svinalängorna. Hennes pappa är för det mesta full, så också hennes mamma. Det är inte heller ovanligt att hennes pappa misshandlar mamma. Leena försvinner iväg till sina vänner för att komma undan familjens misär, men genom väggarna hör hon ändå mammans skrik. Trots denna familjesituation lyckas Leena oftast se positivt och drömma om framtiden. Det som gör boken så bra är enligt mig det levande språket och att boken både berör mig och gör mig upprörd. Filmatiseringen däremot platsat inte in på denna lista!


DAGENS FILM
Miraklet i New York


Jag sa tidigare att det inte kommer finnas så många julfilmer på denna lista, men redan idag kommer ytterligare en av dem, nämligen Miraklet i New York. Jag har valt den nyaste versionen av filmen från 1994, eftersom jag inte hunnit se den gamla ännu. Köpte den för ett par månader sedan, men det har helt enkelt inte blivit av.
Filmen handlar om ett av New Yorks största varuhus nyinhyrda tomte, som påstår att han är den riktiga tomten. Susan, som är dotter till ansvarig för julparaden, vet sedan många år tillbaka att tomten inte finns på riktigt. Men när Chris Kringle dyker upp börjar hon ändå tveka och fundera över om det faktiskt finns en tomte. Att han själv tror att han är jultomten gör att många tror att han är psykiskt sjuk och efter en incident hamnar han i domstol där frågan om jultomten behandlas. Det finns många som vill hjälpa denna man, samtidigt som det finns många som tror att han har blivit tokig. Jag vill inte avslöja för mycket, men kan säga att detta är en underbar film! "In God we trust" har ett viktigt budskap i alla fall!

DAGENS ARTIST
Jag gav en liten hint igår om vem som är dagens artist, och fick som gissning att det var Shakira. Hade faktiskt missat att hon och Beyoncé gjort en låt ihop så det var fel. Däremot är Beyoncé med lite i Lady Gagas låt Telephone som visas nedan. Det finns otroligt många bra låtar av Gaga och hennes videor är väldigt bra tycker jag. Men jag har valt ut en av mina favoritlåtar som Lady Gaga pratar svenska i med ingen mindre än Alexander Skarsgård!

Lady Gaga - Paparazzi

Lady Gaga ft. Beyoné - Telephone

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!